THEMA

WAAROM BEDRIJVEN NOOIT TE LANG IN DE ONTKENNINGSFASE MOET BLIJVEN HANGEN...

Ook de fiscale sector zit in de ontkenningsfase

Veel accountantskantoren zijn reeds begonnen met automatiseren, maar het valt op dat veel traditionele accountantskantoren zich hier nog niet aan overgeven. Ik acht de kans groot dat kleine- tot middelgrote kantoren nog grote stappen gaan maken binnen de automatisering. Door de omvang van deze kantoren kunnen ze nog redelijk snel een omslag maken naar automatisering. Maar geldt dit ook voor grote kantoren? Zij zullen alle zeilen bij moeten zetten om alle trends en veranderingen op het gebied van automatisering en digitalisering bij te kunnen houden. Een verandering doorvoeren is moeilijk omdat zij een vastgeroest en traditioneel patroon zullen moeten doorbreken. Van de directeur tot aan de stagiair: iedereen moet hieraan meewerken. Maar hoe doorbreek je zo’n patroon?

Doorbreek een vastgeroest patroon

Een verandering in het gedrag van een persoon (of in dit geval bedrijf) gaat nooit van de één op de andere dag. Dit gebeurt meestal in meerdere fases. In het ‘Stages of Change’ model zijn er vijf fases nodig om een gedrag of gewoonte te veranderen. Dit model is voor vele doeleinden toepasbaar en daarom ook goed te gebruiken voor bedrijven die een klassiek patroon binnen de organisatie willen doorbreken. Zo’n dergelijke verandering lukt pas écht goed als mensen ook daadwerkelijk gemotiveerd zijn om te veranderen. Dit wordt ook wel intrinsieke motivatie genoemd.

De vijf fases

Iemand die zich in de eerste fase bevindt, is er niet van bewust dat hij/zij misschien wel een probleem heeft. Hij of zij zal ontkennen dat er een probleem is of ziet de noodzaak er absoluut niet van in. Het is haast onmogelijk dat iemand in deze fase de komende zes maanden zal veranderen. In de tweede fase weet iemand wel dat hij of zij in een kwestie verwikkeld is én hier zelf verantwoordelijk voor is. Deze persoon wil zeker veranderen, maar weet niet hoe. Het begin is er doordat hij of zij heeft erkend dat de oorzaak bij hen ligt. In deze fase is het al mogelijk om een verandering van het gedrag binnen zes maanden door te voeren. Fase drie is de fase van verkenning: iemand maakt concrete plannen om een verandering door te voeren. In deze fase kan men binnen dertig dagen overgaan tot actie. In de vierde fase gaat men officieel over tot actie. Hij of zij wil en gaat nu het patroon doorbreken en doet iets aan zijn of haar gedrag. In deze fase ondergaat men een transitie en experimenteert met wat werkt en wat niet werkt. Misschien wel de meest lastige fase, is fase vijf: volhouden. Het nieuwe gedrag moet een gewoonte worden, anders is de kans groot dat men het niet volhoudt. Het nieuwe gedrag moet samengevoegd worden met de bestaande activiteiten van de persoon én focus op het positieve resultaat zijn van belang.

De terugval…

Het gebeurt regelmatig dat wanneer iemand een paar stappen vooruit zet, ook weer een stap terug zet. Of dat het toch niet lukt om het bereikte resultaat (volledig) vast te houden. Deze terugval maakt (bijna) altijd deel uit van het veranderproces. Wanneer men een stap terug zet, dan kan het proces gedeeltelijk of helemaal opnieuw worden doorlopen. Wanneer je als bedrijf deze vijf fases succesvol (mogelijk een aantal keren) hebt doorlopen en hoogstwaarschijnlijk een fase hebt behaald waarin je met een nieuw verdienmodel succesvol bent, is de kans groot dat je alweer bent ingehaald door de concurrentie...

Hoe rooskleurig is de toekomst?

De ontwikkelingen op het gebied van technologie en innovaties nemen enkel grotere vormen aan. De kans is aanwezig dat bedrijven, zoals accountantskantoren, pas ontwaken als de business voor het merendeel al aan het slinken is. Dit overkwam een flink aantal reisbureaus. Vroeger ging men naar een reisbureau in de winkelstraat toe om een vakantie te boeken, tegenwoordig boekt vrijwel iedereen online zijn of haar vakantie. Boekenwinkels, kledingwinkels en zelfs supermarkten ondergaan langzaam maar zeker datzelfde lot. Ik voorspel dat dienstverleners die niet meegaan met hun tijd op een dag wakker worden en zich afvragen hoe ze ooit nog een inhaalslag gaan maken...