
De coronacrisis heeft voor nagenoeg iedere ondernemer financiële gevolgen. Daarbij is het belangrijk dat een ondernemer grip houdt op zijn financiën. Tien tips voor jou als adviseur om de ondernemer daarbij te ondersteunen.
Tip 1: het begint bij het managen van de liquiditeit
Liquiditeit is zuurstof voor de onderneming. Rekeningen kunnen alleen betaald worden als er voldoende geld in kas is. Het is daarom belangrijk dat de ondernemer geld dat uitstaat bij debiteuren en in voorraden is geïnvesteerd zo snel mogelijk liquide maakt. Bespreek dus met de ondernemer dat hij werk maakt van zijn debiteurenbeheer en oog houdt voor zijn voorraadbeheer. Daarbij is 90 dagen een kritische termijn, de praktijk leert namelijk dat debiteuren en voorraden die ouder zijn dan 90 dagen meestal niet meer omgezet kunnen worden in geld.
De 10 tips in dit kennisdocument gaan over:
- Het begint bij het managen van liquiditeit
- Maak gebruik van overheidsregelingen
- Vraag om uitstel van verplichtingen die met een financiering te maken hebben
- Breng de situatie per 31 december 2019 in kaart
- Zorg dat de ondernemer altijd bij is met zijn administratie
- Maak een liquiditeitsprognose
- Ga het gesprek aan over andere business- en verdienmodellen
- Wat kan de ondernemer vanuit privé inbrengen
- Onderzoek de mogelijkheden voor aanvullende financiering
- Als het allemaal niet lukt
- Een handig schema