THEMA

DE AANGIFTE 2015 EN WIJZIGINGEN BIJ DE BELASTINGDIENST

Geen grote veranderingen

‘Het is inhoudelijk misschien nog niet eens zo heel veel. Hier en daar zitten misschien dingen waar u op moeten letten. Het is meestal technisch; opletten met certificaten, opletten met SBA’s en dat soort zaken.’ Van den Brink laat stapsgewijs zien wat er in IB anders is in het aangiftebiljet.
  • Minder kindregelingen
  • Alleenstaande ouderkorting is er niet meer. Dat is berekend in het kindgebonden budget
  • Levensonderhoud kinderen is vervallen
  • 479 is een hele nieuwe vraag
‘Ik heb zelf niet het gevoel dat ik hele spannende dingen sta te vertellen, dit zullen jullie allemaal al wel weten.’

Onnodige wijzigingen

Van den Brink steekt zijn ergernis over de onnodige wijzigingen van de Belastingdienst niet onder stoelen of banken. ‘Doordat zij kleine dingetjes veranderen, zoals de volgorde op een aangiftebiljet, zitten wij uren te programmeren. En soms valt het dan ineens helemaal uit, terwijl de Belastingdienst niks inhoudelijks heeft veranderd. Waarom dingen veranderen die goed lopen?’

Feest!

Dat Van den Brink niet van verrassingen houdt, merkt zijn werkgever Elsevier Nextens ook. Ineens, midden in zijn presentatie verschijnt de sheet: ‘Groot applaus! Gefeliciteerd. Aart werkt 30 jaar bij ons.’ De bezoekers reageren enthousiast en beginnen te applaudisseren. Van den Brink zelf weet even niet wat er gebeurt en klikt snel verder. ‘Ik dacht natuurlijk weer dat die presentatie in de war was geraakt en dat ik er nu helemaal niet meer uit zou komen’, zegt Van den Brink achteraf. Hij krijgt een cadeau en een bos bloemen. Uitgever Jaco Reitsma spreekt lovende woorden: ‘Aart, je bent een hele prettige persoonlijkheid. Je hebt enorm veel kennis. Jij bent degene die ooit binnen Elsevier is begonnen aan de ontwikkeling van een softwarepakket op een diskette. Collega’s vinden het fijn om met je te werken en te sparren.’ Na deze lovende woorden is Van den Brink zijn reactie: ‘Dit gaat allemaal van mijn tijd af!’ De bezoekers moeten er hard om lachen. Ze moeten nog harder lachen als hij vervolgens bloedserieus verder gaat: ‘Oke, VIA 2016.’ Op het eind kwamen mensen naar hem toe om hem te feliciteren en om een praatje te maken. Van den Brink zelf vond het een ‘verrassende verrassing, maar was niet nodig geweest. Maar goed, het was op zich wel weer leuk.’

Rapportage enorm belangrijk

‘De essentie van de klantendag zit in meerdere aspecten. Dat je de klanten weer spreekt en dat je kunt laten zien wat je bedoelingen zijn. Ze kunnen uit onze brieven en mails iets afleiden waarvan ze denken; ‘die club gaat die aangiftesoftware maken’, maar als je in persoonlijk contact iets vertelt dan kunnen ze ook veel meer zien. Ze kunnen zien waar je intenties zitten, wat echt je toekomstvisie is, waar de problemen zitten, hoe je ze mee wilt nemen en vragen wat zij willen wat er gebeurt. En ze ook een klein beetje medeverantwoordelijk maken van de volgorde van de dingen. Het was voor mezelf een bevestiging dat de rapportage enorm belangrijk is. Hij staat ook op de rol om daar toch nog weer een paar weken aan te werken dit jaar. Hoewel we ook een heleboel grote inhoudelijke dingen te doen hebben; technische dingen, afscherming van VIP-aangiftes en de testaangifte. Maar rapportage moet je eigenlijk altijd bovenaan je lijstje zetten. Gewoon kijken, klopt het nog wel? Worden de eurotekens netjes afgedrukt, kan iemand die aan en uit zetten, kan hij zijn kantoornaam er boven zetten, hoe zit het met logo’s en kan de klant z’n volgorde bepalen van de onderdelen in zijn rapportage. Hun dagelijkse werk bestaat uit hoe ze zich presenteren aan de klant. En dat vind ik nog altijd wel een mooie bevestiging.’ Download: de slides van de presentatie>