THEMA

DOOR TOEKOMSTGERICHT ADVIES TE GEVEN EEN GROTER KLANTENBESTAND OPBOUWEN

Gert Verseput richtte in 1990 Verseput administratie & belastingadviseurs op. Hij begon eerst kleinschalig als eenpitter thuis. In 1995 huurde hij bij een bevriende collega-ondernemer een ruimte in Apeldoorn. Het kantoor is gespecialiseerd in accountancy, administratieve dienstverlening, fiscale zaken en allround advisering met name in thema’s waarop de ondernemer kan besparen. Voor zijn klanten verzorgt hij de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting, loonheffingen, schenk- en erfbelasting, sociale verzekeringen en het pensioen.

In 2015 zette hij een cultuuromslag in gang. Verseput wil een nieuw elan uitstralen, proactief naar de klant toegaan en van het saaie, conservatieve imago af dat boekhouders in zijn ogen hebben. Hij nam daarom afscheid van zijn door de wol geverfde collega’s en nam drie nieuwe jonge mensen in dienst. Als kers op de taart verhuisde hij naar een nieuw pand.

‘Wij wachten niet tot de klant naar ons toe komt, wij gaan proactief naar de klant toe’, zegt Verseput. Deze verschuiving brengt ook teweeg dat de functie van de accountant meer verschuift naar toekomstgericht advies geven. Zijn ondernemende klanten kunnen dat enorm waarderen, maar om proactief te zijn en te blijven, heeft Verseput meer nodig dan alleen een simpel invul-boekhoudpakket.

De uitdaging

Volgens Verseput staat een goede dienstverlening voor de klant altijd voorop. ‘Iedereen is gebaat bij een eerlijke en goede dienstverlening’, zo zegt hij. ‘Klanten hebben behoefte aan ondersteuning, een klankbord en aan toekomstgericht advies. Wij zijn de rechterhand van een onderneming.’ Om dit te kunnen doen, moet het kantoor niet alleen de aangiftes van afgelopen jaar invullen en analyseren, maar ook vooruit kunnen kijken. ‘Het gaat om de alerts en de verbanden’, zegt Verseput. De uitdaging is om dit op tijd te kunnen signaleren, daar een toekomstgericht advies voor de klant voor kunnen formuleren en daadwerkelijk proactief naar de klant toegaan. ‘Dat is soms best lastig tussen de deadlines door.’ Het vergt een aanpassing in het werkproces, waar de aangiftedeadlines niet onder mogen lijden.

Daarnaast merkt Verseput dat net afgestudeerde fiscalisten nog niet getraind zijn om die signalen proactief op te pakken en daarover in gesprek te gaan met de klant.

De oplossing

‘Door middel van de koppeling van de kennisbank FiscaalTotaal in de aangiftesoftware van Nextens, kunnen wij onze klanten meer toekomstgericht sturen. FiscaalTotaal heeft bijvoorbeeld mooie rekentools. Het is een kwestie van invullen en met de uitkomst kun je je klant al benaderen. Daarnaast is er veel fiscale content online te vinden. Het is veel beter als dit al in je software zit, wat bij Nextens dus het geval is. Deze koppeling versnelt het mijn werkproces.’

De afgestudeerde fiscalisten worden bij Verseput intern opgeleid tot adviseurs. ‘Om mijn team te helpen bij de proactieve houding hebben we iedere maand een focusthema. Het thema speelt in op de actualiteit.’ De input hiervoor haalt hij uit FiscaalTotaal. ‘Ik spoor mijn collega’s ook aan om daar in te kijken en te lezen. Zo staan er bijvoorbeeld checklists in, wat je helpt tijdens een bespreking met een klant.’

Het ideale plaatje voor Verseput is als de software uit zichzelf alerts geeft met “waarom denkt u hier of daar niet aan?” Momenteel worden de data analytics mogelijkheden in Nextens steeds verder uitgebreid, waardoor dit in de toekomst wel mogelijk is.

Verseput merkt dat nog maar 10% van de accountancymarkt op deze manier werkt. De rest heeft nog steeds de afwachtende houding “als de klant iets wil, komt hij wel naar ons”. Op dit moment ervaart Verseput zijn manier van werken daarom ook als onderscheidend. Ondernemers ervaren zijn manier van werken ook als prettig, want zijn klantenbestand wordt steeds groter. ‘Deze ondernemers komen altijd via mond-tot-mondreclame bij mij terecht, dus dat is een teken dat mijn klanten mij aanraden bij andere ondernemers. De kunst is om onderscheidend te blijven als er meer mensen over gaan op meer advieswerk. Misschien zit ‘m dat wel in specialismes of aanvullende dienstverlening. Tegen die tijd moeten we gewoon weer kijken waar de markt behoefte aan heeft.’

“Door middel van de koppeling van de kennisbank FiscaalTotaal in de aangiftesoftware van Nextens, kunnen wij onze klanten meer toekomstgericht sturen.”

Gert Verseput

Wilt u meer weten over de koppeling tussen onze aangiftesoftware en de kennisbank FiscaalTotaal?

Lees alle details over de koppeling hier na >>
  • Vond u dit bericht waardevol?
  • JaNee
Share this post