THEMA

DATAVEILIGHEID VOOR BELASTINGADVIES- EN ACCOUNTANTSKANTOREN

Als medewerker van belastingadvies- of accountantskantoor werkt u met veel privacygevoelige gegevens van klanten. Deze zijn alleen bestemd voor een beperkt paar ogen en mogen absoluut niet op straat belanden. Met de komst van de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) is hier nog meer focus op komen te liggen en riskeert uw bedrijf zelfs een hoge boete als de dataveiligheid niet op orde is. Hoe gaat u om met data? Maakt u uw collega’s voldoende bewust van het belang van dataveiligheid? En volgen zij uw advies en het protocol van uw bedrijf ook op?

Henk Overbosch, Adviseur IT & Verandermanagement bij Docco,Romano Herrie, cyber security development

expert bij Fox-IT en onze eigen Nextens-expert op het gebied van dataveiligheid stellen allemaal dat een aantal, ogenschijnlijk simpele, dataveiligheidsaspecten nog vaak onderbelicht zijn in het bedrijfsleven. Dataveiligheid is voor veel accountants of fiscaal specialisten geen onderdeel van de dagelijkse praktijk en ‘komt er dus een beetje bij’.

Heeft u alles op orde voor een optimale beveiliging van de waardevolle data van uw kantoor en dat van uw klant?

Dit kennisdocument met checklists en vol tips van drie experts geeft u zekerheid van een goede dataveiligheid.

Download kennisdocument

In dit document leest u over deze onderwerpen:

  1. Checklist dataveiligheid: zijn uw systemen op orde? Ogenschijnlijke inkoppers zijn in 80% van de gevallen reden van een datalek. Heeft u ze op een rij?
    Bijvoorbeeld nr. 2 Browser updaten:
    Denk eraan dat ook de browsers van alle medewerkers up-to-date gehouden moeten worden. Accountants en belastingadviseurs staan ‘met de voeten in de modder’ en drukken deze updates in de waan van de dag vaak weg. ‘Dat komt later wel’, is de gedachte. Onze Nextens-expert waarschuwt: ‘Ik merk dat klanten soms nog met Windows XP inloggen, terwijl dit vanuit veiligheidsoogpunt door Microsoft niet meer wordt ondersteund.’
  2. De menselijke factor: hoe gaan medewerkers om met data en met het beveiligingsbeleid? En wat kunt u doen om dit te verbeteren?
    Dat dit heel belangrijk is om een datalek te voorkomen blijkt bijvoorbeeld uit deze tip uit het kennisdocument:
    Let op: het klinkt wellicht als een open deur, maar de meeste datalekken ontstaan doordat een medewerker vertrouwelijke gegevens naar de verkeerde persoon mailt.
  3. Voordelen van werken in de cloud: daarmee heeft u meteen een paar basis veiligheidszaken geregeld.
Misschien vindt u dit ook interessant:

"Blockchain maakt van accountantsbureaus databedrijven" >>

Verderlezen over bedrijfsstrategie?

Bekijk onze themapagina Toekomst van het vak >>

  • Vond u dit bericht waardevol?
  • JaNee
Share this post