THEMA

ABN AMRO-ADVISEURS IN DE FOUT MET HYPOTHEKEN

Gekopieerde handtekeningen

ABN Amro heeft als procedure dat de klant een hypotheekadvies op papier krijgt, maar mocht de klant toch op hogere woonlasten uitkomen en de klant gaat daarmee akkoord, dan moet het advies aangepast worden en nogmaals ondertekend worden door de klant. Dat laatste gebeurt dus niet altijd. De bank constateert dat de bereidheid van de klant om naar kantoor te komen voor een handtekening, niet zo hoog is. Door de speciale controle afdeling die binnen de bank dossiers controleert, blijkt dat bij 9000 dossiers handtekeningen gekopieerd zijn.

Onderzoek

De bank is een intern onderzoek gestart en heeft DNB en AFM geïnformeerd. Directeur Frans Woelders van het Nederlands retailbedrijf van ABN Amro zegt tegen het FD dat de acties van de medewerkers ‘dom en ongewenst’ is, maar dat het gaat om een overtreding van een intern, administratief proces. Voor het onderzoek wordt onderzocht hoe vaak het is misgegaan, maar er wordt ook onderzocht wat de motieven zijn. ‘Misschien hebben we het wel te moeilijk gemaakt voor de adviseur’, zegt Woelders tegen de krant.