THEMA

BELASTINGDIENST SCOORT 6,4 IN FISCALE MONITOR 2015

Doelgroepen

Dit jaar geven Toeslagen Intermediairs de laagste waardering met een 5,9 en Douaneklanten de hoogste waardering met een 7,0. Fiscaal dienstverleners geven de Belastingdienst een 6,5 gemiddeld en ondernemers een 6,8 gemiddeld.

Helpdesk intermediairs

Zowel de voorkeur als het gebruik van de Belastingdienst website is onder de doelgroep fiscaal dienstverleners toegenomen. Hier scoort deze doelgroep aanzienlijk hoger dan de andere doelgroepen. Een ruime meerderheid (90%) van de fiscaal dienstverleners is neutraal tot zeer tevreden over de helpdesk voor intermediairs. Vooral de snelheid van het contact met de helpdesk scoort dit jaar hoog met 93% ten opzichte van 71% in 2014. Ook de deskundigheid van de medewerkers wordt dit jaar hoger gewaardeerd met 90% vergeleken met 82% in 2014. Het is echter opvallend dat de algemene tevredenheid van het resultaat blijft steken op 85%.

Aangifteproces

Ook het aangifteproces komt aan bod in de Fiscale Monitor. Van de fiscaal dienstverleners is 97% neutraal tot zeer tevreden over het aangifteproces en 91% vindt het aangifteprogramma (zeer) duidelijk tot neutraal. Het onderzoek geeft verder onder andere inzicht in de waardering en gebruik van de Berichtenbox en de vooringevulde aangifte (VIA). Het overgrote deel van de belastingplichtigen dat gebruik maakt van de online aangifte voorziening, is bekend met de VIA. Bijna alle gebruikers van de VIA waarderen deze dienst neutraal tot zeer positief. Van de gebruikers van de online aangifte voorziening maakt 99% gebruik van de VIA.

Imago

Gekeken naar het imago van de Belastingdienst scoren de betrouwbaarheid, deskundigheid en strengheid het hoogst met een 3,4 gemiddeld. De transparantie van de Belastingdienst blijft steken op 2,9 en geeft daarmee de laagste waardering aan. Vergeleken met 2014 zijn de scores vrijwel gelijk gebleven.   Meer informatie en de resultaten van de monitor 2015 zijn te vinden op de website fiscalemonitor.nl