THEMA

BOVAG: 'SCHAF BELASTINGREGELS FIETS VAN DE ZAAK AF'

Onduidelijkheid

Voor het voordeel van het privégebruik van zo'n fiets moet belasting worden betaald. Daarvoor wordt een bedrag bij het loon gerekend. Volgens de brancheorganisatie bestaat er alleen grote onduidelijkheid over hoe een tweewieler fiscaal te waarderen. Zelfs bij belastinginspecteurs. ‘Controle op het aantal privékilometers is onmogelijk en het bijhouden van een kilometerregistratie ondoenlijk, evenals het bepalen van de waarde in het economische verkeer.’

Berekenen kilometerprijs

In tegenstelling tot het privégebruik van een leaseauto bestaat er voor een fiets van de zaak geen forfaitregeling met een vast percentage van de catalogusprijs. Er moet worden bijgehouden hoeveel kilometers er privé worden gefietst, vermenigvuldigd met een zelf te berekenen kilometerprijs op basis van de waarde in het ‘economische verkeer’, oftewel de kosten per kilometer voor zaken als onderhoud, reparatie, stroom (in geval van een e-bike), afschrijving en verzekering.

Bedrijven terughoudend

Doordat zoveel onduidelijk is, zijn grote bedrijven terughoudend, stelt BOVAG. ‘Dat werkgevers een tweewieler beschikbaar stellen, moet in alle opzichten worden toegejuicht en mag niet gehinderd worden door onwerkbare fiscale barrières.’ Een fiscaal onderscheid tussen privé en zakelijk gebruik is volgens de brancheorganisatie volstrekt overbodig en zelfs onwenselijk.