THEMA

MEER OMZET IN OKTOBER IN DE DETAILHANDEL

Stijging food- en non-food

Het aantal verkochte producten steeg met 2,8%, terwijl de prijzen 0,5% lager waren dan een jaar eerder. De omzetstijging werd zowel bij food- als bij non-foodwinkels gemeten. Oktober had dit jaar een zaterdag meer, maar een woensdag minder dan oktober 2014. Op een zaterdag wordt doorgaans meer omgezet gedraaid dan op een woensdag. Volgens het CBS is dit effect sterker bij winkels in voedings- en genotsmiddelen dan bij non-foodzaken.

Voedings- en genotsmiddelen

Verkopers van voedings- en genotsmiddelen boekten 3,6% meer omzet op jaarbasis, bij een volume dat bijna 3% hoger was. Speciaalzaken kenden een omzetgroei van 4,6%, de sterkste toename in ruim 9 jaar tijd. Supermarkten zagen hun inkomsten met 3,5% aanzwellen.

Omzetgroei non-food bescheidener

Bij non-foodzaken was de omzetgroei met 1,6% bescheidener. Volgens het CBS was de groei in september een stuk sterker, mede door gunstige weersomstandigheden. Na een omzetverlies van bijna 2 % bij doe-het-zelfzaken in september, steeg de omzet in oktober met bijna 2%. Winkels in huishoudelijke artikelen boekten 11,4% minder omzet dan een jaar eerder. Volgens het CBS was dat toch een verbetering ten opzichte van september. Ook in de consumentenelektronica was het omzetverlies 'behoorlijk'.

Sterkste omzetgroei woninginrichtingzaken

De sterkste stijging in de non-foodsector werd opgetekend bij verkopers van woninginrichtingsartikelen (plus 7,2%).