THEMA

NIEUWE OLDTIMERBELASTING LEVERT STAAT WEINIG OP

Oldtimers geschorst

Per 1 januari 2014 schrapte het kabinet de vrijstelling op jonge klassiekers om misbruik van de regeling aan te pakken. Door deze schrapping werden vooral de diesel- en lpg-klassiekers het slachtoffer. Zo was de belasting voor een Mercedes-klassieker voorheen gratis en nu kost dat € 2000 euro per jaar. Het gevolg: oldtimereigenaren hebben hun auto geschorst of geëxporteerd, zonder een modernere auto er voor in de plaats te kopen.

Tegenvaller

Dat is een flinke tegenvaller voor het kabinet omdat het ministerie van Financiën deze effecten beperkt had meegenomen. Zij hebben alleen gekeken naar de € 137 miljoen extra inkomsten die de regeling zou opleveren. In de praktijk heeft het een derde opgeleverd. De oppositie wil opheldering. De staatssecretaris wil inhoudelijk nog niets zeggen voor het debat, maar gaf al wel aan dat hij de regeling nog steeds goed vindt.

Overgangsregeling

De brancheorganisaties zoals Fehac zijn niet te spreken over de oldtimerbelasting. Zij steunde in eerste instantie het belastingvoorstel om verdergaande belastingingrepen te voorkomen, maar vraagt nu toch om aanpassingen. Zij pleiten voor dezelfde overgangsregeling als voor de bezineklassiekers.