THEMA

PERSONEEL MET SCHULDEN DUUR VOOR WERKGEVER

Extra kosten

Het gaat volgens het Nibud met name om de kosten van de verwerking van loonbeslag, ziekteverzuim en verlies van productiviteit. Dat werknemers met geldproblemen vaker stelen of fraude plegen en vatbaarder zijn voor chantage of omkoping, is nog niet meegerekend. Het genoemde bedrag is gebaseerd op een werknemer met een voltijdsbaan en een modaal salaris.

Werkgevers in actie

57% van de werkgevers ziet personeel met schulden als een groot risico voor de organisatie. Het Nibud constateert dat vrijwel alle werkgevers in actie komen als financiële problemen van een werknemer aan het licht komen. 80% van de werkgevers ziet het ook als zijn verantwoordelijkheid om mensen te ondersteunen bij geldzaken. Maar vaak is een werkgever pas laat op de hoogte, aldus Nibud-directeur Gerjoke Wilmink. ‘Meestal pas als er loonbeslag wordt gelegd, of wanneer de werknemer om een voorschot vraagt.’

Gevolgen contract

Een derde van de werkgevers vindt financiële problemen van werknemers een reden een contract niet te verlengen, bijna één op de vijf ziet het zelfs als een reden voor ontslag. En meer dan de helft van de werkgevers denkt dat werknemers hiervoor bang zijn. Het Nibud vindt dit zorgelijk. Het verkleint de kans dat werknemers zo vroeg mogelijk hun financiële problemen bespreekbaar maken. Het instituut zou juist graag zien dat praten over geld op de werkvloer laagdrempeliger wordt en dat werkgevers ervoor zorgen dat werknemers met allerhande vragen over financiën, bijvoorbeeld over hun persoonlijke financiële situatie of de belastingaangifte, terecht zouden kunnen bij een financieel deskundige. Het Nibud denkt dat dit een passende rol voor de werkgevers is, gezien het feit dat uit het onderzoek komt dat driekwart van de werkgevers vindt dat de financiële gezondheid van werknemers een belangrijk onderdeel van het HR-beleid is.

Aantal loonbeslagen daalt

Het Nibud ziet wel dat het aantal loonbeslagen is afgenomen. Had in 2012 nog 74% van de organisaties met loonbeslagen te maken, nu is dat 46%. Ook het aantal werknemers met geldproblemen is gedaald. In 2012 had 78% van de werkgevers personeel met geldproblemen in dienst, nu is dat 62%. Dit beeld komt overeen met de lijn in de ontwikkeling van aanvragen voor schuldhulpverlening. Sinds 2015 vragen uitkeringsgerechtigden vaker sanering aan dan werknemers. Tussen 2011 en 2015 deden meer werknemers een beroep op schuldsanering.