THEMA

POSITIEF EINDE 2015 VOOR AUTOBRANCHE

Verkoopcijfers 2015

De autobranche sluit dankzij de eindejaarsrun 2015 af met een verkoop van totaal 440.000 auto`s. Dit aantal is nog altijd lager dan het jaargemiddelde van 464.000 in de afgelopen tien jaar.

Lage fiscale bijtelling

Zakelijke rijders willen, net als leas-en autobedrijven, zo aan het eind van het jaar nog profiteren van de lage fiscale bijtelling die geldt voor 2015. Dealers en leasebedrijven willen auto`s op eigen naam stellen om deze in 2016, met behoud van de gunstige fiscale voorwaarden van 2015, te verkopen. Dit heeft wel tot gevolg dat de prognose voor autoverkopen in 2016 voor de Nederlandse markt naar beneden is bijgesteld naar 395.000 auto's.

Plug-in hybrides en (vol-)elektrische auto's

Aumacon verwacht voor 2016 een afname van plug-in hybrides met 60% tot 20.000 stuks. Dit heeft te maken met het opschuiven van de bijtelling naar 15%, om zo richting 2019 door te groeien naar het basistarief van 22%. Het het aandeel (vol-)elektrische auto's zal juist bijna verdubbelen tot 6.000 stuks door de steeds grotere fiscale voordelen voor met name zakelijke rijders. De bijtelling voor deze (vol-)elektrische auto's blijft 4%.

Prognose 2016

Door bevolkingsconcentratie in de Randstad worden de af te leggen afstanden steeds minder. Openbaar vervoer wordt door deze kortere reistijden een steeds vaker gekozen alternatief.  Auto's zijn bovendien van steeds betere kwaliteit en zijn minder onderhoudsgevoelig. Vervanging is daardoor minder snel noodzakelijk. Toch ziet Aumacon lichtpuntjes voor de autobranche in 2016. Zo is privélease in opkomst. Aumacon verwacht dat deze snel opkomende vorm van langdurige autohuur in 2016 15.000 nieuwe auto’s zal opleveren. 'Mensen die vroeger een leaseauto van de zaak hadden, willen privé de voordelen van lease behouden', aldus directeur van Aumacon Clem Dickmann. Ook is het vervangingspotentieel in 2016 relatief groot volgens Dickmann, omdat auto eigenaren uit de piekjaren 2011 en 2012 toe zijn aan het vervangen van hun auto.