THEMA

RECLAMEVERBOD OP BELEGGINGSPRODUCTEN EN FLITSKREDIETEN

Risicovolle beleggingsproducten

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) krijgt de bevoegdheid de producten waar het reclameverbod voor gaat gelden aan te wijzen. De toezichthouder wil de volgende beleggingsproducten aanwijzen:
  • Binaire opties
  • Warrants
  • Coco’s
  • CfD’s met een mogelijkheid tot restschuld
  • CfD’s met een hefboom van 10 of hoger
  • Turbo’s met een hefboom van 10 of hoger
  • Futures met een hefboom van 10 of hoger

Reclameverbod voor flitskredieten

Daarnaast wil de AFM kredieten met een korte looptijd en een zeer hoge kredietvergoeding (de zogeheten flitskredieten), maar ook kredieten met een langere looptijd met een zeer hoge kredietvergoeding, aanwijzen voor het reclameverbod. Hierdoor krijgt de AFM de mogelijkheid om op te treden tegen (buitenlandse) online aanbieders van flitskrediet. De AFM waarschuwt al langer voor de risico’s van flitskredieten. Kwetsbare consumenten in geldnood worden door veelal buitenlandse aanbieders verleid om snel geld te lenen, maar overzien niet dat hiervoor te hoge kosten in rekening worden gebracht.

Aanleiding

Aanleiding voor de maatregel is de vaststelling door verschillende Europese toezichthouders dat bepaalde schadelijke financiële producten op grote schaal en op agressieve wijze aan consumenten worden aangeboden. Dit leidt veelal tot een schadelijke situatie. Consumenten kunnen met deze producten snel geld verliezen, terwijl het op lange termijn niet goed mogelijk is winst te maken. De minister van Financiën heeft in september 2016 op advies van de AFM aangekondigd dat er een reclameverbod komt voor bepaalde financiële producten.

Giftige producten

De huidige lage rente en digitalisering zijn volgens de AFM een belangrijke voedingsbodem voor de opkomst van schadelijke online financiële producten. Met het reclameverbod krijgt de toezichthouder naar eigen zeggen een belangrijk middel in handen in de strijd tegen ‘giftige producten’.