THEMA

WINST UIT DIGITALISERING MKB-BEDRIJVEN STAGNEERT

Nut en noodzaak

Slechts een kleine meerderheid (55%) is overtuigd van het nut en de noodzaak van investeren in digitaal zakendoen. 45% zegt weinig waarde te hechten aan verdere digitalisering en de inzet van online marketing, terwijl 76% van de Nederlandse consumenten producten en diensten online afneemt. De helft van het mkb geeft aan nog geen 5% van de omzet uit online activiteiten te halen.

Online marketingactiviteiten

Net als in 2015 heeft 76% van de ondernemers een website, heeft 69% een bedrijfspagina op één of meerdere websites en heeft 16% in 2017 een webshop. Het aantal mkb’ers met online marketingactiviteiten is met 49% iets gedaald ten opzichte van 2015. Bijna zes op de tien ondernemers zetten online marketingactiviteiten ad hoc in en slechts 6% reserveert hiervoor budget. Bijna 70% van de mkb’ers heeft één of meer bedrijfsprofielen op bedrijvensites en sociale media. Het aantal ondernemers dat adverteert op sociale media is gelijk gebleven ten opzichte van 2015 (13%). Opvallend is dat 62% van de ondernemers die meerdere online kanalen inzetten zoals sociale media, een beter idee te hebben hoe zij hun klanten ook in de toekomst kunnen bereiken dan ondernemers die geen (44%) of één online kanaal inzetten (53%).

Kansen

De cijfers komen uit de vierde editie van de MKB Online Monitor 2017, een onderzoek onder 1606 mkb-ondernemers uitgevoerd door Kantar TNS, in opdracht van DTG en MKB-Nederland. DTG en MKB-Nederland concluderen op grond van de MKB Online Monitor 2017 dat mkb-ondernemers online kansen laat liggen en nog een wereld te winnen hebben. De Nederlandse consument is sterk online georiënteerd, maar het mkb speelt daar slechts in beperkte mate op in.