THEMA

‘DE ULTIEME KICK IS OM DAADWERKELIJK IETS VOOR DE KLANT TE KUNNEN BETEKENEN’

Wie is Calista?

‘Een vrolijk, half Nederlands, half Siciliaans persoon die graag onder de mensen is. Vanaf mijn vierde zat ik op ballet, wat ik uiteindelijk achttien jaar heb gedaan. Ik ben destijds gevraagd om auditie te doen bij de Nationale Balletacademie. Daar ben ik aangenomen en ik heb hier twee jaar gedanst. In de slotfase ben ik uiteindelijk afgewezen doordat ik drie centimeter te klein was. Vervolgens heb ik bij Lucia Marthas gedanst, wat ook na twee jaar ophield voor mij. In die zelfde periode danste ik daarnaast ook andere stijlen zoals: tap, modern, hiphop, jazz, flamenco en salsa. Uiteindelijk ben ik helemaal gestopt en pingelde ik alleen zo nu en dan nog op de piano. Maar, ik heb het voornemen om als hobby binnenkort weer te starten met dansen bij het Russisch ballet. Verder ben ik een oprecht en eerlijk persoon. Ik kan absoluut niet tegen liegen en bedriegen. Als klanten eerlijk zijn, dan kan ik ze ook beter helpen en van dienst zijn. Ik ben namelijk geen salestijger, maar een saleseekhoorn, zoals ze dat dan noemen. Ik ga zoveel mogelijk mee in de behoefte van de klant. De kunst is om door de juiste vragen te stellen de meerwaarde van een product voor de klant naar boven te halen. De ultieme kick is dan ook om daadwerkelijk iets voor de klant te kunnen betekenen.’

Wat doe je voor de klant?

‘Ik doe alles wat in mijn macht ligt om de klant optimaal te helpen bij zijn of haar vraagstuk. Dit doe ik door bijvoorbeeld samen met de (potentiële) klant een online demonstratie van Nextens, FiscaalTotaal of RADAR te doorlopen. Daarvoor maken de klant en ik vooraf een afspraak. De klant kan dan meekijken op mijn scherm, terwijl ik telefonisch uitleg geef. Daarbij heeft de klant de ruimte om vragen te stellen. Dit is erg leuk om te doen, ook omdat het interactief is en ik op die manier ook veel leer van mijn klanten. Tussen de demo’s door beantwoord ik de binnengekomen klantvragen. Elke accountmanager heeft zijn eigen klantengroep. Op die manier weten klanten ook bij wie ze terecht kunnen als ze ergens tegenaan lopen. Zelf heb ik de regio Zuid-Nederland met daarbij een deel van Rotterdam en Den Haag. Dit soort demo’s geef ik ook op beurzen en fiscale evenementen. Hierbij  adviseer ik de (potentiële) klanten over de verschillende voordelen die onze fiscale producten te bieden hebben.’

Je komt naar je werk en dan…

‘Begroet ik mijn collega’s, start ik de systemen op en open ik mijn mail. Vanuit de mail bekijk ik wat ik meteen kan oppakken. Bijvoorbeeld als de staffel van een klant verhoogd moet worden. Rond een uur of tien start ik met het eerste klantgesprek. Per dag heb ik gemiddeld vier demo’s. Tussen de demo’s door verwerk ik de administratieve zaken, behandel ik klantvragen, ben ik aanwezig bij vergaderingen en interne updates betreft nieuwe ontwikkelingen.’

Waar gaat je bloed sneller van stromen?

‘Van het daadwerkelijke klantcontact. Ik probeer qua gesprek altijd op één lijn te zitten met de klant. Tijdens het telefonische gesprek probeer ik de klant zo optimaal mogelijk te helpen door de vraag goed te analyseren en hierop te participeren. Onze klanten bestaan onder andere uit administrateurs, fiscalisten en belastingadviseurs. Hierdoor kunnen de klantbehoeften variëren, waardoor het voor mij een leuke uitdaging is om hierop in te spelen. Ik merk daarbij dat mijn opleiding Psychologie helpt om dit sneller te kunnen inventariseren. Ik vind het ook fijn als het klantcontact na een aantal gesprekken gemoedelijker en soepeler verloopt, voor mij hoeft het allemaal niet zo stijf.’

Wat vind je een uitdaging in je werk?

‘Als er zich problemen voor doen bij klanten, is het voor mij een uitdaging om de gesprekken en/of opdrachten naar een positief eindresultaat om te buigen. Het is voor mij ook een uitdaging om de klanten die interactief deelnemen aan de online demonstratie, een “Wow-effect” te bezorgen. Het enthousiasmeren van klanten vind ik het leukst en dit blijft een mooie uitdaging.’

Wat voor gekke of leuke situatie met een klant heb je meegemaakt?

‘Ik belde een klant op waarmee ik een afspraak had voor een demo. Zegt hij: “Ik dacht dat je langs zou komen. Ik had al chocolade en een fles wijn gekocht, bij een restaurant gereserveerd en een Spa geboekt...” We hebben er allebei hard om gelachen en het ijs was meteen gebroken.’ Wilt u ook een online demo volgen met Calista? Vraag dan een gratis demonstratie aan >> https://www2.nextens.nl/demonstratie/