THEMA

‘IK WIL ALLES WETEN EN BEGRIJPEN’

Wie is Tamara?

‘Privé ben ik een drukbezette moeder en vrouw. Ik ben betrokken bij de sportclubs van mijn kinderen, ik sport zelf ook en ik heb een druk sociaal leven. Op het werk ben ik gedreven. Ik wil alles weten, begrijpen en ik bijt me echt vast in de onderwerpen die spelen. Dat zijn mijn drijfveren en dat maakt denk ik ook dat ik goed ben in mijn werk. Binnen Reed Business Information maak je zelf de functie tot wat het is door de invulling die je er aan geeft. Dat geeft je heel veel vrijheid en verantwoordelijkheid, dat vind ik fijn. Onze branche verandert continue door nieuwe wet- en regelgeving en door ontwikkelingen op technisch vlak. Dat stelt mij steeds weer voor nieuwe uitdagingen en vraagstukken waarvoor nieuwe oplossingen moeten worden gezocht. Dat vind ik leuk.’

Wat doe je voor de klant?

‘Ik ben verantwoordelijk voor de businesskant van het Nextens portfolio en ben nauw betrokken bij de langetermijnstrategie. Waar ligt de behoefte van de klant? Hoe kunnen wij het beste aansluiten bij zijn/haar werkproces en hoe creëren we meerwaarde voor de klant? Met dat soort vraagstukken houd ik me bezig. Een concreet voorbeeld is momenteel data analytics. Wat gaan we daarmee doen? Wat verwachten klanten van ons? Hoe kunnen wij onze klanten versterken door hen meer inzicht te geven in de aangiftedata die zij in Nextens hebben? Om hier antwoord op te krijgen, ga ik naar de klanten toe, praat ik met experts op dit gebied en raadpleeg ik diverse interne en externe bronnen. Sommige zaken zijn heel praktisch: hoe moet een dashboard er in Nextens uitzien en hoe maak je het? Al deze input gebruiken we om een strategie te formuleren. Het bepalen van de strategie doe ik niet alleen. IT, marketing, sales, finance en het management; ze zijn er allemaal bij betrokken. Naast de strategische kant, ben ik ook druk bezig met het goed afstemmen van projecten. Daarin ben ik het aanspreekpunt voor zowel partners extern als de collega’s intern. Een voorbeeld van een project dat nu loopt, is de integratie van FiscaalTotaal en Nextens. Dat begon met het Helpcentrum in Nextens. Nu zijn we bezig met een koppeling tussen de thema’s in FiscaalTotaal en de aangifte in Nextens. Binnenkort kunnen onze klanten, die zowel Nextens als FiscaalTotaal gebruiken, vanuit FiscaalTotaal rechtstreeks vanuit de twaalf meestgebruikte thema’s doorklikken naar de selectie van hun klanten in Nextens voor wie het betreffende thema relevant kan zijn.'

Je komt naar je werk en dan…

‘Eigenlijk heb ik geen gemiddelde werkdag. Ik zal daarom als voorbeeld vandaag nemen. Vanochtend was ik bij één van onze grote klanten, weer terug op kantoor had ik een overleg met het contentteam van FiscaalTotaal, daarna heb ik aan een update gewerkt voor de interne communicatie, nu heb ik dit interview en straks weer een overleg. Over het algemeen vullen mijn dagen zich met overleggen, afstemming binnen de verschillende afdelingen en met werkstromen bij elkaar brengen. Ik praat dus heel wat af op een dag.’

Wat vind je een uitdaging in je werk?

‘Om goede oplossingen te vinden op  grote vraagstukken waardoor onze klanten blij van worden.’

Waar gaat je bloed sneller van stromen?

‘Als de gevonden oplossing goed uitpakt. Als de projecten zijn afgerond en dat daarna blijkt dat de klanttevredenheid stijgt. Een mooi voorbeeld daarvan is FiscaalTotaal. Daar zijn de afgelopen jaren enkele projecten afgerond die erop gericht waren de aansluiting van het product bij de klantbehoeftes te vergroten. Je ziet dat terug in de groei van de klanttevredenheid (gemeten in NPS scores) en het behoud van klanten. Dat is echt een succes van het gehele team, en dat is mooi.’

Wat voor gekke of leuke situatie met een klant heb je meegemaakt?

‘Ik heb inspirerende gesprekken met klanten. Je gaat met een bepaald doel voor ogen naar de klant toe. Vaak benoemen ze daarnaast nog zaken in de zijlijn. En als de derde of vierde klant dan hetzelfde aangeeft, krijg je opeens zo’n aha-moment. Zo is ook het idee van themapagina’s op FiscaalTotaal ontstaan. Ik weet nog dat ik toen bij een klant in Kampen zat. Hij vertelde mij hoe hij zijn informatie op FiscaalTotaal zoekt. Dat gaf de aanleiding om onze content te ordenen in adviesthema’s. En dat is succesvol gebleken.’