‘Digitalisering of niet, wij blijven altijd nodig voor fiscale vraagstukken’

Bron: Nicolette van den Hout

Rob Polderman zit al ruim 35 jaar in het vak, waarvan 28 jaar als eigenaar van Polderman Financiële Dienstverlening. Om de zeven jaar merkt hij grote veranderingen, ‘maar onder de streep blijft het hetzelfde. De Belastingdienst wil de balans ontvangen en klanten lopen tegen fiscale vraagstukken aan.’

Output verandert niet

In het kantoorpand op het bedrijventerrein van Nootdorp schuift ook Viola Zegwaard aan bij het gesprek. Zij is voor een deel zelfstandig en voor een deel werkzaam bij Polderman. Zoals zij zelf aangeven is zij van een jongere generatie, maar op de meeste vlakken zijn ze het wel met elkaar eens. ‘Ja, de wereld verandert’, zegt Polderman, ‘maar door de digitalisering is alleen de in- en output sneller voorhanden. Het vak zelf verandert niet. Het is wel dynamischer geworden.’ Waar hij in het begin van zijn loopbaan nog met de kaartenbak werkte, gaat nu alles digitaal. ‘Maar het draait nog steeds om cijfers; omzet, kosten, liquiditeit.’ ‘We hebben wel meer een controlerende en adviserende functie’, vult Zegwaard aan. ‘Ik vind de digitalisering een grote stap voorwaarts. Het werk is ook leuker geworden doordat het simpele invoerwerk geautomatiseerd is. Op dat gebied is het werk ook gemakkelijker en sneller geworden, zodat er meer tijd overblijft voor rapportering en sturing binnen een organisatie.’

Eenpitters doen het zelf

Maar het mes van de digitalisering snijdt aan twee kanten. ‘Veel startende eenpitters denken dat ze de administratie zelf wel kunnen’, vervolgt Zegwaard. ‘Er zijn genoeg apps die ze daarbij helpen en ze denken dat dat het dan is. Maar na verloop van tijd lopen ze vaak vast en komen dan toch bij ons. Bijvoorbeeld door de druk van de Belastingdienst die aangiften verlangt. Op welke aftrekposten hebben ze recht en op welke niet? Hoe zit het met de afschrijvingen? De achterliggende regels van de Belastingdienst weten ze vaak niet.’ ‘Vroeger was iedere klant er één’, zegt Polderman. ‘Tegenwoordig zijn we veel kritischer. Een ondernemer die vraagt of wij zijn achterstand kunnen wegwerken wegens problemen met de fiscus nemen wij niet zomaar aan. Ik investeer liever in mijn vertrouwde opgebouwde netwerk.’

Netwerk

Dat netwerk bestaat voor een groot deel uit de klanten die Polderman al jaren heeft. ‘Deze klanten zijn voornamelijk besloten vennootschappen, vennootschappen onder firma en eenmanszaken. Veel van deze ondernemers leveren hun stukken per kwartaal of maand aan en andere ondernemers helpen wij met ondersteuning in de administratieve online pakketten’, zegt de eigenaar.  ‘En die jonge ondernemers waar ik het net over had, als zij uiteindelijk bij ons komen, zijn ze ook weer voor jaren klant’, zegt Zegwaard. Bij sommige ondernemers en zeker bedrijven in de digitale wereld moeten ook wij ons vaak verdiepen in werkzaamheden die zij verrichten. ‘Bij een “traditioneel” bedrijf weten we hoe er geld verdiend wordt en hoe we het beste kunnen adviseren. Bij deze nieuwe bedrijven zitten we soms verbaasd te luisteren hoe zij hun geld verdienen. Dan is het wat moeilijker om je in te leven. Er komen andere soorten kosten bij kijken. Maar ook hierbij gaat het uiteindelijk om het resultaat en dat de aangifte bij de Belastingdienst komt.’

Geld verdienen

Het vertrouwde netwerk heeft ook de crisis overleefd. ‘Voor de vaste klanten die destijds in zwaar weer kwamen, hebben we een crisistarief gehanteerd’, zegt Polderman. ‘We zagen dat het krap werd in de omzet en hebben onze tarieven aangepast met de afspraak dat zodra de business weer aantrekt, we weer rond de tafel gaan zitten en het tarief normaliseert. Bij de meeste bedrijven zitten we momenteel weer op het tarief dat we zeven jaar geleden ook hanteerden. Ons kantoor kon de tariefdaling overleven doordat we in meerdere branches zitten. Zodra het in de ene branche minder gaat, compenseert dat doordat het in de andere branche beter verloopt. Op die manier heb ik nooit terugval in werk.’

Fiscale vragen blijven

Voor Zegwaard geldt als parttime ondernemer iets anders. ‘Maar er komen altijd wel nieuwe klanten en de vragen veranderen niet. Er zullen altijd fiscale vragen blijven en de politiek brengt ook haar veranderingen.’ ‘Kijk maar naar de veranderingen voor het pensioen in eigen beheer voor de directeur-grootaandeelhouder voor 2017’, zegt Polderman. ‘Leuke kwestie om over te adviseren. Veranderingen door de Belastingdienst binnen de fiscale problematiek geven ons vaak weer de mogelijkheid tot extra advisering waardoor ons kantoor weer groeit. En door de toevoegingen in de software, zoals de koppeling met FiscaalTotaal en de mogelijkheid om vanuit Nextens te deponeren bij de Kamer van Koophandel, wordt het voor ons ook steeds makkelijker. Dat is echt een uitkomst waar we echt op zaten te wachten’, sluit Polderman af.

Ontdek zelf de slimme koppeling van FiscaalTotaal in Nextens

Om u nog beter van dienst te kunnen zijn, hebben we de kennisbank FiscaalTotaal in de aangiftesoftware van Nextens in de cloud geïntegreerd. Met deze integratie heeft u in één systeem uw dagelijkse werkzaamheden in de cloud en uw advieskansen en achtergrondinformatie bij de hand. Bekijk zelf welke voordelen het u biedt en vraag een gratis proefabonnement aan.

terug