‘Een klant wordt een vriend waarmee je samen onderneemt’

Bron: Nicolette van den Hout

Vanaf jongs af aan interesseert Maurice Verdoorn zich voor digitalisering en vanaf het moment dat hij zijn eigen bedrijf heeft in 2008, investeert hij ook in de nieuwste technieken. Daarnaast maakt hij van zijn klanten vrienden. Dat maakt dat Verdoorn Adviesgroep in Nijmegen al jarenlang succesvol draait.

Anders aanpakken

‘Ik wilde eigenlijk al eerder dan in 2008 voor mezelf starten, maar het kwam er steeds maar niet van’, vertelt Verdoorn. Maar na ruim twintig jaar in het vak start hij dan toch zijn eigen bedrijf: Verdoorn Adviesgroep. ‘De grote kantoren riepen in 2008 al dat ze meer moesten gaan inzetten op advisering in plaats van verwerking, maar het komt maar niet van de grond. Klanten hadden maar één keer per jaar contact met de accountant en kregen dan een boekje opgestuurd met een jaarrekening en de factuur. Verder hoorden of zagen ze helemaal niks. Ik wilde het anders aanpakken. Dat huis-tuin-en-keukenwerk als de aangifte, de jaarrekening en de administratie moet 100% geautomatiseerd worden. Het blijft wel je basis, maar je moet inzetten op advies. Toen ik begon, had ik ook het geluk dat ik al meteen drie grote bedrijven als klant had. Daar zat ik drie dagen per week op locatie. Daarnaast kende ik verschillende particulieren en zelfstandig ondernemers die al hadden gezegd als klant te komen zodra ik voor mezelf begon. En dat gebeurde ook.’

Groeiend klantenbestand

Sindsdien groeit het klantenbestand van Verdoorn steeds verder. Ook zijn vrouw Marscha trad tot de onderneming toe als administratie-belastingconsulent. Later kwamen daar nog twee fulltimers bij en er is altijd plek voor een tot twee stagiaires, waaronder nu ook zijn zoon Dion. ‘We willen nog verder doorgroeien met vier à vijf man’, vervolgt Verdoorn. Dat is niet onrealistisch gezien het feit dat Verdoorn Adviesgroep dit jaar 40% meer klanten heeft ten opzichte van vorig jaar rond deze tijd. Maar Verdoorn neemt niet zomaar iedereen aan als klant. ‘Een klant moet bij je passen. Ze hoeven bij ons niet meer aan te komen met een schoenendoos vol bonnetjes. Daarnaast werken wij altijd binnen de kaders van de wet. In het circuit buiten de kaders van de wet wil je niet zitten.’ De meeste klanten bereiken Verdoorn via mond-tot-mondreclame. En tijdens de crisis kreeg hij er veel klanten bij die waren afgestapt van een groot kantoor. ‘Om de groei verder door te zetten, maken we gebruik van de diensten van De Klantenvriend.’ Dat is bemiddelingsbureau dat iemand helpt overstappen naar een andere boekhouder of accountant. ‘Via dat bureau krijg je ook alleen klanten die passen in je portefeuille.’

Klanttevredenheid

‘Bedrijven die overstappen van een groot kantoor naar mij geven aan heel blij te worden van mijn werkwijze. “Er gaat een wereld voor ons open, dit is ons nooit verteld”, krijg ik van ze te horen. Doordat wij allerlei koppelingen leggen voor de klant, weten we veel tijdwinst voor ze te behalen. Zo geven we ze een gratis abonnement op Exact Online Starter waarin ze vervolgens hun bonnetjes en gegevens digitaal kunnen uploaden en waarin alles gelijk wordt verwerkt. Ook de klanten die gewend zijn om hun ordners te brengen, vinden het een makkelijk systeem. En Exact is weer gekoppeld aan Nextens. Zo hebben wij én de klant 24/7 inzicht in de cijfers.’ Met dat inzicht in cijfers is benchmarking al onderdeel geworden van het werkproces. ‘Als wij rapportages maken, pakken we er altijd de branchecijfers en vergelijkende cijfers bij en laten dat zien aan de klant. Doordat het verwerken van de gegevens veel minder tijd kost, hebben wij meer tijd om ons daarop te richten, net zoals op het geven van advies en het signaleren van ontwikkelingen.’

Inmiddels zijn er meer kantoren op die ontwikkeling gesprongen, maar Verdoorn ziet daar geen bedreiging in. ‘Uiteindelijk zullen er ook kantoortjes afvallen die de ontwikkelingen niet meer bijhouden. Het kaf zal vanzelf van het koren worden gescheiden. Vanuit die kantoren zullen wij weer nieuwe klanten krijgen. Daarnaast zullen wij ons blijven onderscheiden door te blijven inspelen op de tendensen en door onze goede communicatie met de klant. Wij communiceren met onze klant ook via Facebook, Twitter, LinkedIn, Skype en WhatsApp. Zo kan het gebeuren dat een klant ’s avonds nog emotioneel belt dat hij zijn bedrijfje niet meer ziet zitten of dat een klant een WhatsAppje stuurt met een vraag. Je moet er ook zijn voor de klant als het even wat moeilijker wordt. We bellen ook zelf op naar klanten om te informeren hoe het gaat, om te horen wat hun nieuwe plannen of vraagstukken zijn of om ze te complimenteren met de goede omzet van de afgelopen periode. Of juist om te vragen waardoor de omzet tegenvalt en of we kunnen helpen door de bedrijfsvoering nog eens tegen het licht te houden of om nog eens kritisch naar de kosten te kijken. We investeren dermate in ons klantcontact dat klanten vrienden worden. En uiteindelijk onderneem je dan samen.’

De tips van Maurice Verdoorn

‘Investeer in technieken en zet die optimaal in. Luister naar je klant en geef ze aandacht. Durf ook afscheid te nemen van klanten die niet bij je passen. Zet social media in voor de klantbinding. Het betaalt zich allemaal terug en het is heel leuk. Met deze werkwijze zijn wij uiteindelijk genomineerd voor een award, waarmee we tot de top vijftien kantoren horen die innovatie omarmen en uitdragen. Daar zijn we trots op.’

Uw succesverhaal

Wilt u ook uw succesverhaal delen? Stuur dan een mail naar redactie.fiscaal@reedbusiness.nl zodat we een afspraak kunnen maken en er ook een mooi artikel van kunnen schrijven.

terug