Uurtje factuurtje werkt niet meer, pakket inclusief advies-uren heeft de toekomst

Bron: Nicolette van den Hout

Uurtje factuurtje werkt niet meer volgens Roel van Beek van 2Count Administratie | Belastingen. Op het kantoor in Rotterdam werkt hij in een precies passende ruimte met zijn vier andere collega’s. In een aparte spreekruimte licht hij zijn toekomstvisie toe: ‘Ik geloof er niet in dat je advies-uren verkoopt, maar dat je een pakket verkoopt waar advies-uren in zitten.’

Carrièreswitch

In de jaren ’80 maakte Van Beek een carrièreswitch van zeven jaar politie naar de verzekeringsbranche. In 2000 begon hij daarin voor zichzelf met de toevoeging van een aantal fiscale aangiften. En in 2011 schakelde hij nogmaals om, deze keer richting de boekhouding met fiscale aangiften. ‘Toen ik voor mezelf begon, wilde ik het meteen goed doen op digitaal gebied. Vanaf 2011 werk ik in de cloud en ben ik begonnen om alles digitaal te maken. Voor mij was dat niet zo moeilijk’, legt Van Beek uit. ‘Binnen de assurantie waren ze al veel verder. Het vastleggen van dossiers, adviezen en workflows is daar heel belangrijk. Je werkt daar ook met grote bedragen, dat moet wel geautomatiseerd want handmatig is dat niet te doen.’

Digitalisering

‘Maar dat is niet de hoofdreden waarom ik alles digitaal wil hebben. Zolang je alleen bent, weet je wat je doet en waar de gegevens zijn. Nu heb ik vier mensen naast mij en vallen we onder de paraplu van 2Count. Als je digitaal werkt, zijn je werkzaamheden overdraagbaar en kan de klant altijd door iemand geholpen worden omdat de dossiers inzichtelijk zijn. Voorheen kon je eindeloos zoeken in en naar een ordner en het dan nog niet terugvinden. Daarnaast vind ik het fijn dat ik overal kan werken. Als ik naar een klant toe ga, kan ik het daar meteen verwerken en ik heb alles bij de hand: m’n aangiftebestand, Word, Excel. Dat scheelt vreselijk veel tijd. Kortom: het digitaal vastleggen is efficiënter, professioneler, makkelijker en je bespaart tijd en geld. Ook werken we ernaar toe dat de klant zelf zo veel mogelijk digitaal aanlevert. Papieren die we binnenkrijgen verwerken we en gaan of terug naar de klant of worden vernietigd.’

Prijsdruk

Maar de digitalisering is niet de enige ontwikkeling die gaande is. ‘De gemiddelde klant is mondiger geworden en kan meer zelf. Daarnaast ervaar ik een neerwaartse prijsdruk op onze dienstverlening. Om die reden moet je de klant vooral laten doen wat hij zelf kan doen. Wij sturen en begeleiden daar dan in. Het voordeel daarvan is dat je van het simpele werk en het eindeloos zeuren om bonnetjes af bent. De verantwoordelijkheid ligt zo bij de klant. Je komt daardoor toe aan waar je wel je geld mee verdient: het geven van advies. Dat is de reden dat ik het pakket van FiscaalTotaal heb aangeschaft en toegang heb tot XpertHR. Op die manier ben ik niet dagen bezig met Googlen en bladeren in almanakken. Met een paar kliks heb je wat je zoekt.’

Pakket inclusief advies-uren

Hoe zorg je er dan voor dat je toch onderscheidend blijft en ondanks de prijsdruk goed blijft draaien? ‘Ik geloof er niet in dat je advies-uren verkoopt, maar dat je een pakket verkoopt waar advies-uren in zitten. Toen ik me destijds aansloot bij de ledenraad van Noab, was ik de eerste die zo werkte. Nu merk ik dat het gangbaarder wordt. Ze hebben door dat klanten niet meer zitten te wachten op uurtje factuurtje. Je moet je processen dermate optimaliseren dat je alle gegevens up-to-date hebt, zodat je zelf een klant aan zijn jasje kunt gaan trekken. Op die manier zit er binnen de prijs die je naar de klant rekent, meer ruimte voor advies. Je verkoopt niet méér aan één klant, daar geloof ik niet in en die ruimte is er vaak toch ook niet. Door de procesoptimalisatie kun je wel veel meer klanten aan. Daar verdien je je geld mee.’

Big data

Binnen de geautomatiseerde processen wordt het gebruik van big data ook steeds belangrijker. Ook met het doel om de belastingadviseur te ondersteunen met geautomatiseerde statistieken. ‘Ik maak op dit moment geen gebruik van big data. Dat heeft misschien te maken met de omvang van onze klanten en kantoor. Maar ik zie daar wel toekomst in. Zeker als het ingebouwd wordt in Nextens, dan kun je meer omzetgericht gaan sturen op basis van big data. Hoe meer er in één pakket zit, hoe makkelijker en sneller je kunt werken. Wel zou die big data toepasbaar moeten zijn voor kleine bedrijven, anders zou het voor ons niet werken.’

Ontdek zelf de slimme koppeling van FiscaalTotaal in Nextens

Om u nog beter van dienst te kunnen zijn, hebben we de kennisbank FiscaalTotaal in de aangiftesoftware van Nextens in de cloud geïntegreerd. Met deze integratie heeft u in één systeem uw dagelijkse werkzaamheden in de cloud en uw advieskansen en achtergrondinformatie bij de hand. Bekijk zelf welke voordelen het u biedt en vraag een gratis proefabonnement aan.

terug