THEMA

HOE BEHOUDT U EEN BLOEIEND BEDRIJF IN TIJDEN VAN TERUGLOPEND AANGIFTEWERK?

Teruglopende aangiftes: hoe blijft u uw klant uitstekende service bieden?

Het werk van de fiscale professional verandert door digitalisering onmiskenbaar; iets wat we allemaal natuurlijk al langer weten.

Aangifte doen, deponeren van de jaarrekening en uitwisselen van gegevens met andere systemen kan allemaal steeds meer geautomatiseerd. Klanten doen hun eigen aangifte, of laten dat doen bij een goedkope aangifteboer. Data analytics met de cijfers uit het aangiftesysteem en andere informatiebronnen is steeds gebruikelijker, en is straks mogelijk de basis van uw werk.

Wat gaat er concreet veranderen?

De nieuwe standaard: tussentijds rapporteren en bredere advisering

Breder gebied

De traditionele producten zullen verschuiven naar tussentijdse rapportage of direct binnenhalen van altijd actuele informatie door de Belastingdienst. Fiscale professionals gaan de klant op een breder gebied bijstaan dan traditioneel het geval was.

Doorlopende abonnementen en sparringpartner

Steeds vaker wordt gewerkt met doorlopende abonnementen. Veel kantoren denken erover om de aangifte en de jaarrekening als gratis onderdeel van een breder (adviserings-)pakket aan te bieden aan de klant. De fiscaal dienstverlener wordt ook meer een sparringpartner voor de ondernemer.

Pro-actief signalen herkennen

Ook zal de service meer verschuiven naar pro-actief herkennen van trends en andere signalen en het daaruit afleiden van aandachtspunten voor die specifieke klant. Dit gebeurt door ondersteuning van data-analyse, dashboards en benchmarking.

Hoe kan dat eruit zien in de praktijk?

Aangifte en administratie volledig geautomatiseerd

Eigenaar Maurice Verdoorn van Verdoorn Adviesgroep in Nijmegen vertelt dat 'huis-tuin-en-keukenwerk als de aangifte, de jaarrekening en de administratie moet 100% geautomatiseerd worden. Het blijft wel je basis, maar je moet inzetten op advies.’ Zo 'hebben we meer tijd om ons te richten, op benchmarking, het geven van advies en het signaleren van ontwikkelingen.’

Coaching van de ondernemer

Administratiekantoor Rogema streeft ernaar een sparringpartner te zijn voor de klant. Het kantoor ziet dat groei niet in het administratiewerk zit. Ze hebben gekozen voor coaching van de ondernemer.

Meer met de klant zelf bezig zijn

Die nadruk op wat de klant nodig heeft, zie je ook terug bij het kantoor van Twan van de Wiel. Hij adviseert om alles te automatiseren, behalve het contact met de klant. ‘Voor het invullen van de aangifte verdien je binnenkort toch geen geld meer. We zijn veel meer met de klant zelf bezig, sturen mensen aan en voorzien ze van advies.’

Welke rol heeft data analytics in dit alles?

Data-analyse in de fiscale praktijk

Harry Marissen van Harrier denkt dat het zonder data-analyse niet mogelijk is om klantgericht te adviseren. ‘Je moet in staat zijn om analyses uit te voeren over alle klanten heen. Daardoor kun je heel gericht de effecten van bijvoorbeeld nieuwe fiscale wetgeving vertalen naar die klanten waar dat voor geldt. Je gaat de klant alleen wijzen op die zaken die voor hem/haar relevant zijn.’

Waar te beginnen met (bredere) advisering aan uw klant?

Ongemerkt heeft u door de jaren heen veel nuttige data opgebouwd van uw klanten in de aangiftesoftware. Daarmee kunnen bepaalde details gesignaleerd worden en overzichten gemaakt en geanalyseerd worden. Zo wordt u veel werk uit handen genomen.

Query Tool

De Query Tool is een handig middel om op basis van allerlei selectiecriteria klanten te vinden die aan specifieke criteria voldoen, op basis van gegevens in verzonden aangiften. Zo kunt u bijvoorbeeld al u klanten selecteren die ondernemer zijn of die onroerend goed in het buitenland hebben, of juist in Nederland.

Dashboards

Via verschillende Dashboards in Nextens ziet u in één oogopslag de fiscale situatie van uw klant en de ontwikkeling van het inkomen en vermogen over meerdere jaren.
U kunt bijvoorbeeld meteen zien wat de stand van de oudedagsreserve is. Met die ontwikkelingen in beeld, kunt u uw klant beter bijstaan bij het maken van belangrijke fiscale beslissingen.

Advies Tool

Ook signaleert u straks gemakkelijk en pro-actief advieskansen met de Advies Tool - die nu nog door een besloten groep gebruikers wordt getest. Het gaat om advieskansen zoals ‘schuiven vervreemdingssaldo voor optimalisatie hypotheekrenteaftrek’ en ‘Gedeeltelijk aflossen eigenwoningschuld kan belastingbesparing opleveren’.

Uitgebreidere service met een druk op de knop

Zo wordt het startpunt voor een uitgebreidere service aan uw klant niet veel meer dan een druk op de knop.

Meer lezen over de toekomst van het vak?

Bekijk onze themapagina >>

  • Vond u dit bericht waardevol?
  • JaNee
Share this post

Bronnen: Nextens interviews en rapport ICT Accountancy 2020/2030 uit 2017