THEMA

DE WERKKOSTENREGELING: WAT IS HET NOU GEWORDEN?

De werkkostenregeling wordt vanaf 1 januari 2015 op een aantal punten gewijzigd. Om de wijzigingen in de werkkostenregeling binnen het budget te dekken, wordt de vrije ruimte verlaagd van 1,5% naar 1,2% van de totale loonsom van een bedrijf. Een werkgever moet 1 keer per jaar vaststellen wat zijn verschuldigde belasting voor de werkkostenregeling is.

Wat wordt dan het plaatje bij een extraatje?

De werkkostenregeling optelsom van alle vergoedingen en verstrekkingen

  • af: gerichte vrijstellingen
  • af: intermediaire kosten
  • af: nihilwaarderingen
  • af: meerkosten bijzondere waarderingen
  • af: wat al verloond is
  • af: 1,2% van de loonsom
  • restant: 80% eindheffing

 Zou je dit ook voor je buurman doen?

"De loonbelasting is neuzelbelasting geworden," aldus Jan Bertram Rietveld op de Elsevier Nextens Klantendag. Met  7 maaltijdregelingen, 5 kledingregelingen, telefoonkosten op basis van vage percentage en de aansluiting bij maatschappelijk beleving. De intermediaire kosten worden het nieuwe afvoerputje en in plaats van vrijstellingen nihilwaarderingen. Andere dingen blijven helemaal buiten het loonbegrip, want sympathie, piëteit, wellevendheid: met als controlevraag zou je dit ook voor je buurman of buurvrouw doen?

Noodzakelijkheidscriterium

In de nieuwe werkkostenregeling wordt voor gereedschappen, computers, mobiele communicatiemiddelen en dergelijke apparatuur het zogenoemde noodzakelijkheidscriterium geïntroduceerd. Als een werknemer gereedschap, computers, mobiele communicatiemiddelen en dergelijke apparatuur zonder meer nodig heeft om zijn werk te doen, kan de werkgever deze verstrekken zonder fiscaal rekening te hoeven houden met het privévoordeel van de werknemer. Mede hierdoor vervalt het fiscale onderscheid tussen computers, smartphones en tablets. Voor de zakelijke iPad geldt bovendien niet langer de 'zakelijke gebruikseis' van meer dan 90%.  Noodzakelijk is “voor zover nodig naar oordeel werkgever”.

Jan Bertram raadt iedereen aan snel te beginnen met de inventarisatie en het herinrichten van de administratie.

 

 

Update webinars over de Werkkostenregeling

  • 13 november – (gratis terugkijken mogelijk bij aanmelding)  spreker Guido van Ankum is Tax Manager Human Capital bij EY.
    De stand van zaken – weet waar u staat, met verdieping alle mogelijke werkkosten inventariseren.
  • 11 december – 13.00 – 14.00 uur, spreker Jan-Bertram Rietveld is partner EY Human Capital en gespecialiseerd in optimaal fiscaal inzetten van arbeidsvoorwaarden.
    Stappenplan – nu u weet waar u staat, wat gaat u doen: wijzigen in arbeidsvoorwaarden en het inrichten van de administratie.

Het webinar van 13 november kunt u gratis terugkijken. Het webinar van 11 december kunt u voor € 85,- excl. BTW bekijken.

Aanmelden: Schrijf u in met deze link: Ja, ik meld mij aan >> 

Voordelen van deze webinars

  • In 2 uur bent u helemaal klaar om de Werkkostenregeling te implementeren in uw organisatie
  • Interactief webinar: direct uw vragen beantwoord door de spreker via de chatfunctionaliteit
  • Volg het online college live achter uw computer of kijk het terug wanneer het u uitkomt
  • Eenvoudig in te passen in uw drukke agenda
  • De handige sheets van de spreker worden na afloop van het webinar beschikbaar gesteld
  • Geen reistijd of files

Ja, ik meld mij aan >>