THEMA

‘MENSEN WILLEN ALTIJD ADVIES, ALLEEN NIET VAN EEN DURE ACCOUNTANT’

Een betaalde hobby

Bij binnenkomst in het ruime kantoor aan huis kan het je niet ontgaan: Van der Wildt houdt van adelaars. De plek waar hij de meeste tijd van de dag doorbrengt heeft hij er rijkelijk mee gedecoreerd. De sfeer draagt bij aan wat Van der Wildt wil uitdragen: informeel, ‘klanten noemen me ook gewoon Werner’, en een makkelijk aanroepbaar persoon op de hoek die de klant centraal stelt. ‘Mijn werk is mijn hobby. Is toch prachtig? Ik heb een betaalde hobby. Ik houd van het contact met mensen en om ze meteen een advies te geven.’ Want dat is wat Van der Wildt ook merkt: ‘Het is van inklopwerk naar advieswerk gegaan. Mensen willen de administratie meer zelf doen, daardoor blijft er voor mij controle en advies over.’

Kleine kantoren verdwijnen niet

Van der Wildt weet zeker dat kleine accountantskantoren, en ook zijn kantoor, zal blijven bestaan. ‘Het zal wel zwaarder worden,  bijvoorbeeld doordat de kosten stijgen van bijvoorbeeld certificaten, maar er zullen altijd mensen advies nodig hebben.’ Hijzelf biedt bijvoorbeeld de diensten financiële administratie, fiscale dienstverlening, starters ondersteuning, sanering en faillissement aan. ‘Ik ben klaar voor de toekomst en anders schuif ik weer mee met de tendens zodat ik klaar voor de toekomst blijf. Ik luister naar wat de klant wil. Ik verplaats me ook altijd in de klant: wat zou ik als klant van een adviseur willen?’

Ouderen blijven

Bij ouderen is het niet alleen luisteren naar wat zij willen, maar biedt Van der Wildt ook een luisterend oor. ‘Ik ben geen psycholoog, maar luisteren naar hun verhalen helpt vaak al. Uit het gesprek blijkt bijvoorbeeld dat ze financieel niet rondkomen. Dan maken we samen een spreadsheet met de inkomsten en uitgaven. Zo wordt het voor hunzelf inzichtelijk en vaak blijkt cashgeld ineens weg te zijn. Waar gaat dat naar toe? Uiteindelijk komen de gekste dingen boven en meestal komen ze met deze inzichten wel financieel rond. En anders vragen we extra hulp aan. Dit is nog de generatie waar geen computer in huis staat en de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) iets heel ingewikkelds is. Laat staan de Berichtenbox van de overheid. Ik zou mijn diensten kunnen uitbreiden als er ook voor de Berichtenbox een certificaat komt zodat ik deze mensen kan ondersteunen. Deze mensen gaan niet naar een dure accountant, maar komen bij de kleine betaalbare kantoren uit. Ook de huidige generatie die mét computer is opgegroeid, zal op een gegeven moment de digitale ontwikkeling niet meer zo goed bij kunnen houden en hulpbehoevend worden.’

Geen dure accountants

‘Nu staan er in de VIA nog fouten, maar zelfs als de VIA makkelijker en foutloos wordt, dan nog blijft er advies nodig. Bedrijven kunnen dan misschien alles zelf wel invullen, maar ze willen daar ook fiscaal advies bij. Wat kunnen ze het beste doen? Er zijn ook bedrijven die zich niet eens met de administratie willen bezighouden. Neem bijvoorbeeld de timmerman op de hoek. Hij wil zich op zijn ambacht richten, niet op de administratie. Ook voor deze mensen geldt: zij gaan niet naar de grote kantoren met dure accountants. Zij vonden deze doelgroepen voor de crisis niet belangrijk en merken dat nu. Ik zie nu al gebeuren dat grote kantoren een move maken om op kleine kantoren te lijken. Ze doen hun prijzen omlaag om mensen te krijgen.’

Klant centraal stellen

Van der Wildt zet zijn klanten centraal. ‘Ik bouw een band op met mijn klanten, met bijna 90% is het zelfs een vriendschappelijke band geworden. Ik wil ze vaker spreken dan één keer per jaar bij de aangifte. En als het dan aangiftetijd is, dan komen de klanten een uur naar mijn kantoor om het samen in te vullen. Er ontbreken toch vaak gegevens in de zaken die ze aanleveren. Als ze er bij zijn, dan heb ik én de context én alle gegevens in één keer. De integratie van de kennisbank FiscaalTotaal in de aangiftesoftware van Nextens sluit daar mooi op aan. Hierin staan de gegevens van de klant centraal en zo moet het ook.’

Tijdsbesparing

‘Ik had wat opstartproblemen met Nextens, maar het gaat nu goed. Het is gewoon een goed product en daarom ben ik overgestapt. Met de integratie kan ik beter advieswerk geven. In een paar kliks vind ik de gegevens die ik nodig heb bij een klant. Het steeds switchen van programma’s of hetzelfde op meerdere plekken intikken, kost zoveel tijd en is onhandig. Nu staat alle informatie direct bij de klant. Vanuit de kennisbank kan ik ook direct informatie uitprinten en meegeven aan de klant als “denkwerk”, zo maak ik mijn adviesbelofte waar.’

Bekijk  ook de slimme koppeling van FiscaalTotaal in Nextens

Om u nog beter van dienst te kunnen zijn, hebben we de kennisbank FiscaalTotaal in de aangiftesoftware van Nextens in de cloud geïntegreerd. Met deze integratie heeft u in één systeem uw dagelijkse werkzaamheden in de cloud en uw advieskansen en achtergrondinformatie bij de hand. Bekijk zelf welke voordelen het u biedt via een gratis demo.