THEMA

‘WE MOETEN VAN ONS SAAIE IMAGO AF EN PROACTIEF NAAR DE KLANT TOEGAAN’

Het grootste risico om overgenomen te worden door robots lopen vooral administratieve en controlerende beroepen, zoals die van belastingadviseur of secretaresse. Dat blijkt uit recent onderzoek van de universiteit van Oxford. Hoe zorgt u ervoor dat u uw brood blijft verdienen in een digitaliserende branche? En hoe zorgt u ervoor dat u onderscheidend blijft? De visie op dit probleem door Gert Verseput van Verseput Administratie & Belastingadviseurs.

Twee jaar geleden gooide Gert Verseput het roer om. Hij wilde van het imago af dat boekhouders conservatieve, saaie mensen zijn. Proactief bij de klant langsgaan, toekomstgericht advies geven en als klankbord fungeren. Dat is de kant die we opgaan volgens Verseput. Maar één ding verandert nooit: het draait om de dienstverlening voor de klant.

Het roer om

‘Mijn generatie is afwachtend’, zegt Verseput. ‘Als de klant wat heeft, komt hij vanzelf wel. Dat is het credo. Ten opzichte van de omslag van administratief naar advies zijn ze ook afwachtend. Ik was tot twee jaar geleden ook zo. Maar mijn jongste zoon (20) roept mij steeds op tot vernieuwing. Door hem ben ik een smartphone gaan gebruiken en ontdekte ik nieuwe technieken. Zo zei hij op een gegeven moment: “Pa, het kantoorpand waar je nu zit is oubollig, je zou eens moeten verhuizen.” Eerst was ik wat verdrietig, maar hij had wel gelijk. Daarna wisselden twee van de drie werknemers die ik had van baan. En de laatste ging naar het UWV. Dat gaf mij ineens de mogelijkheid om te vernieuwen. Ik ben toen met een business coach een traject gestart waarin je open staat voor de toekomst. Mijn oogkleppen gingen af en een hele wereld ging voor me open.’

Nieuw elan

‘Boekhouders hebben het imago dat ze conservatieve, saaie mensen zijn’, vervolgt de administratief professional. ‘Van dat imago wil ik af. Ik wil uitdaging, nieuw elan. Sinds vorig jaar zit ik in een nieuw pand in Apeldoorn en heb ik nieuwe, jonge mensen aangenomen die we intern opleiden tot adviseur. Wij wachten niet tot de klant naar ons toe komt, wij gaan proactief naar de klant toe. Nu we in de cloud werken, gaat dat ook veel makkelijker. Dat is een enorme cultuuromslag die ik met mijn vorige 50-plus werknemers niet had kunnen doen.’

Proactieve houding

‘Om mijn team te helpen bij de proactieve houding hebben we iedere maand een thema. Deze komende maanden is dat de Wet Deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). In het najaar hebben we mooi de tijd om ons in dat onderwerp te verdiepen, modelovereenkomsten op te zoeken en om onze zzp’ers te benaderen. Op deze manier hebben wij de zaken op orde voor 1 mei 2017. Daarnaast zou het mooi zijn als het softwarepakket signalen zou geven, iets van “let op” functies waardoor je op het juiste spoor wordt gebracht. Iedere prikkel is een toegevoegde waarde, want het is soms best lastig om proactief te blijven tussen de deadlines door. Het gebruik van data analytics kan daarbij helpen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je dan je database op orde moet hebben. Ondernemers zijn wel heel blij met deze proactieve houding. Ze hebben behoefte aan ondersteuning en in principe is dat nooit anders geweest.’

Prijsafspraken

‘Een ander punt waar ik van af wilde, is het gezeur om de rekening. De veelgehoorde klacht van klanten die bij ons komen is dat bij hun vorige adviseur de communicatie slecht was, dat hij niet wist wat hij deed en dat hij te duur was. Vroeger was het ook heel normaal dat een boekhouder ineens een factuur stuurde voor extra gemaakte kosten. Dat kan nu echt niet meer. Daarom zijn wij van de urenfabriek afgestapt en bieden wij abonnementen op maat aan. We bespreken met de klant wat hij van ons verwacht, wat wij voor hem kunnen doen en dan bieden we daar een pakket bij aan. Daar zit een vaste prijs aan verbonden. We maken duidelijke afspraken en we houden ons daar aan. Op deze manier weten beide partijen waar ze aan toe zijn.’

Onderscheidend blijven

‘Ik schat dat nu ongeveer 10% van de markt op deze manier werkt. De kunst is om onderscheidend te blijven als er meer mensen over gaan op meer advieswerk. Roepen dat je onderscheidend bent is een optie, maar de groei moet van binnenuit komen. Je moet het uitstralen en bewijzen. Nu wij op deze manier werken, krijgen wij sneller nieuwe klanten. Mond-tot-mond reclame werkt heel goed. Ondertussen moet je wel naar onderscheidende onderwerpen blijven zoeken. Misschien zit ‘m dat wel in specialismes of aanvullende dienstverlening. Tegen die tijd moeten we gewoon weer kijken waar de markt behoefte aan heeft.’

Bekijk  ook de slimme koppeling van FiscaalTotaal in Nextens

Om u nog beter van dienst te kunnen zijn, hebben we de kennisbank FiscaalTotaal in de aangiftesoftware van Nextens in de cloud geïntegreerd. Met deze integratie heeft u in één systeem uw dagelijkse werkzaamheden in de cloud en uw advieskansen en achtergrondinformatie bij de hand. Bekijk zelf welke voordelen het u biedt via een gratis demo.