THEMA

ER ZIT MUZIEK IN CRM

Iedereen moet meedoen

Toch is het niet verstandig om zo maar klakkeloos een CRM-pakket te gaan implementeren. CRM gaat namelijk om het verbeteren van de klantrelatie. En iedereen binnen het kantoor heeft contacten met de klanten. CRM heeft dus pas zin als iedereen binnen het kantoor mee doet. Pas dan ga je samen werken aan een verbeterde klantrelatie.

U2-concert zonder Bono en The Edge

Een CRM-implementatie kun je vergelijken met een pop- of rockconcert. Wat als je naar een U2-concert gaat en Bono doet niet mee? Of je kunt de gitaar van The Edge niet horen. Is toch op zijn zachts gezegd een mindere ervaring! Maar ook de componenten die normaalgesproken als minder belangrijk worden gezien, zoals toetsen of bas, kun je niet missen. Coldplay zonder toetsen klinkt nergens naar en U2 zonder bas klinkt schel. En zo is het ook met een CRM-implementatie. Als een vennoot zegt: ‘ik hoef dat niet te doen, mijn tijd is te kostbaar’, of een assistent accountant denkt: ik snap er niets van, ik houd mijn eigen takenlijst wel in Outlook bij, is de implementatie gedoemd te mislukken.

Selectie van een CRM-pakket

Juist daarom moet je bij een selectietraject voor een CRM-pakket focussen op een aantal belangrijke zaken. Essentieel voor de herkenning is: voor welke branche is de software ontwikkeld? Tel hier het gebruikersgemak en de eenvoud van het systeem bij op en het draagvlak in het kantoor wordt alsmaar groter. Dit is het begin om samen te werken en de klantrelaties te verbeteren.

 Je klanten worden fans

Door dit samenwerken ga je ook beter met elkaar communiceren. Dat zorgt er vervolgens voor dat de dienstverlening naar je klanten veel beter wordt dan voorheen. Op die manier heb je op een gegeven moment geen klanten meer, maar fans. Net zoals U2 en Coldplay. Zet tijdens het keuzetraject voor de CRM-oplossing eens je favoriete muziekstuk aan op de achtergrond. Probeer vervolgens eens in te denken hoe het klinkt als je één component weglaat... Verder lezen over CRM? Kijk op onze CRM-themapagina >>