• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Onze producten
    • Aangiftesoftware
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Nextens eXcellerate
      • Alle aangifteoplossingen
    • Fiscaal advies als Service (FaaS)
      • Strategische adviessignalen
      • Operationele adviessignalen
      • Alle adviesoplossingen
    • Kennisoplossingen
      • Nextens Naslag
      • Belastingalmanakken
      • Vakliteratuur
      • Alle kennisoplossingen
    • Workflowtools
      • Tools en templates
      • Dashboards
      • Klantportaal
      • Analysetool
      • Procesregistratie
      • Koppelingen
      • Alle workflowtools
    • Voor wie zijn wij er?
      • Fiscalist
      • Accountant
      • Belastingadviseur
      • Administratie- en boekhoudspecialist
      • Bedrijfsleven
      • Alle beroepsgroepen
  • Fiscaal nieuws
    • Nieuws
      • Laatste nieuws
      • Nieuws thema’s
      • Nextens product nieuws
      • Prinsjesdag
      • Alle nieuws items
    • Achtergrond
      • Podcasts
      • Videos
      • Alle achtergrond items
  • Aan de slag met Nextens
    • Direct starten
      • Starter?
      • Overstapper?
      • Desktop naar cloud?
      • Nextens Academy
      • Nextens Support
      • Alles over direct starten
    • Onze producten
      • Aangiftesoftware
      • Fiscaal advies als Service (FaaS)
      • Kennisoplossingen
      • Workflowtools
      • RGS
      • Al onze producten
    • Voor wie zijn wij er?
      • Fiscalist
      • Accountant
      • Belastingadviseur
      • Administratie- en boekhoudspecialist
      • Bedrijfsleven
      • Alle beroepsgroepen
  • Over ons
    • Over Nextens
      • Visie Nextens
      • Historie Nextens
      • In de pers
      • Veiligheid
      • Vacatures
      • Alles over Nextens
    • Ontwikkelingen
      • Productnieuws
      • Koppelingen
      • Nextens Denktank
      • Meer ontwikkelingen
    • Organisatie
      • Part of Relx
      • LexisNexis Risk Solutions
      • Zuster van XpertHR
      • Alles over onze organisatie
    • Contact
      • Accountmanagers
      • Klantenservice
      • Technische support desk
      • Al onze contactgegevens
  • Login
  • Probeer nu
Home Fiscaal nieuws Fiscale vak Oude autobelastingvoordelen zitten nieuwe milieudoelen dwars

Nieuws

Economie en politiek, Fiscale vak

Oude autobelastingvoordelen zitten nieuwe milieudoelen dwars

Bron: FD03 aug 20223 min Leestijd

Ondanks alle vrijstellingen, aftrekmogelijkheden en teruggaven vormen autobelastingen een serieuze inkomstenbron voor de Nederlandse schatkist. In 2019 stroomde circa €17,3 miljard aan overheidsinkomsten binnen via de autobelastingen. Net onder de 6% van de totale belastingopbrengsten van het Rijk. Dat kan hoger zonder de grote hoeveelheid bijzondere regelingen in de autobelastingen. Drie jaar geleden telde de Rekenkamer er nog 54.

Weinig draagvlak

De aangekondigde sanering van belastinguitzonderingen zal ongetwijfeld ook het einde betekenen voor verschillende bijzondere bepalingen in de autobelastingen. Al in 2010 omschreef toenmalig staatssecretaris van Financiën Frans Weekers de uitzonderingen als een bonte verzameling van vrijstellingen, teruggaven, bijzondere tarieven en kortingen. Hij beloofde dan ook de afschaffing van de belastingvoordelen op de politieke agenda te zullen zetten.

Vijf jaar later signaleerde partijgenoot Eric Wiebes echter nog steeds een wirwar een bijzondere regelingen. Ook Wiebes had de intentie te vereenvoudigen maar liep vast in het moeras van deelbelangen. ‘Ik heb vooralsnog weinig draagvlak gevoeld om een aantal van deze regelingen voor specifieke groepen voertuigen af te schaffen’, schreef hij aan de Tweede Kamer. ‘Het afschaffen van een regeling stuit al snel op verzet van de begunstigde groep.’

Wegenbouw

De huidige staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst, Marnix van Rij doet een nieuwe poging. Zo staat er in het regeerakkoord dat ondernemers vanaf 2026 aanschafbelasting moeten betalen voor hun bestelauto. Daarnaast kreeg van Rij dit voorjaar verse munitie voor de sanering in de vorm van een evaluatie door onderzoeksorganisatie SEO.

Zo stammen veel van de uitzonderingen uit vervlogen tijden. De wegenbelasting en de vrijstelling van de wegenbouw komen uit 1926 bijvoorbeeld. Destijds zorgden overheidsbedrijven voor het wegennet. Zij hoefden daarom geen wegenbelasting te betalen voor hun voertuigen. Bovendien was de opbrengst van de heffing bestemd voor aanleg en onderhoud van wegen. Op die manier werd het rondpompen van geld voorkomen.

Duurzaamheid en milieudoelen

Tegenwoordig wordt het beperkte gebruik van de weg als argument voor de tegemoetkoming gebruikt. Ditzelfde geldt voor de verlaagde tarieven voor rijdende winkels, paardenvervoer en circus- en kermisvoertuigen. In 2017 concludeerde onderzoeksbureau Andersson Elffers Felix al dat de wegenbouw regeling juridisch niet meer valt te verdedigen sinds een wijziging van de Wet op de motorrijtuigenbelasting in 1994. Vanaf dat moment werd het bezit van het voertuig het aangrijpingspunt in plaats van het gebruik van de weg. Behalve dat de vrijstelling zorgt voor minder overheidsinkomsten, schuurt de regeling ook nog eens met de milieudoelen die zijn geïntroduceerd.

De bijzondere regeling past dan ook niet bij het terugdringen van de CO₂-uitstoot. Ook SEO stelt dat veel van de oude uitzonderingen de nieuwe fiscale prikkels voor duurzaamheid ontkrachten. Zo werken de vrijstellingen voor volledig elektrische auto’s niet voor ambulances, brandweerauto’s, geldtransportbusjes en lijkwagens. Simpelweg omdat deze voertuigen al zijn uitgezonderd van aanschaf- en wegenbelasting. Het advies luidt dan ook: het mes erin, aldus het FD.

Artikel delen:
  • Facebook
  • Twitter
  • Email
  • Whatsapp
  • Linkedin

Anderen bekeken ook

Nieuws

15 mrt 2023

2 Min

Belastingvoordeel belangrijk voor keuze elektrisch rijden

Belastingvoordeel speelt een grote rol bij de keuze voor elektrisch rijden. Dat constateert de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) op ...    >

Lees meer

Nieuws

27 sep 2022

3 Min

Ondernemers zijn sceptisch over elektrische bestelauto

Voor een meerderheid van de ondernemers zijn elektrische bestelauto's nog geen rendabel alternatief. Ook wanneer de aanschafbelasting zal worden ingevoerd ...    >

Lees meer

auto

Nieuws

7 jul 2022

3 Min

Rekeningrijden vanaf 2030

Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Het kabinet wil de huidige motorrijtuigenbelasting hervormen naar een ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Onze producten
  • Aangiftesoftware
  • Kennisoplossingen
  • Advies en workflow
  • Voor wie zijn wij er?

  • Aan de slag met Nextens
  • Direct starten
  • Nextens Academy
  • Nextens Support
  • Over ons
  • Over Nextens
  • Ontwikkelingen
  • Contact
  • Accountmanagers
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Contactgegevens
Relx Logo
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2023 LexisNexis Risk Solutions.