• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Producten
    • Producten advieskantoren
      • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Adviessignalen
      • Jaarrekening
      • SBR
      • Alle aangifteoplossingen
    • Menu-item
      • Kennisoplossingen
      • Kennisbank voor advieskantoren
      • Belastingalmanakken
      • Tijdschriften
      • Alle kennisoplossingen
    • Producten bedrijfsleven
      • Aangiftesoftware + kennisbank
      • Grip BTW
      • Grip VPB
      • Grip Totaal
      • Grip Internationaal
      • Alle producten
  • Nieuws
    • Advieskantoren
      • Laatste nieuws
      • Podcasts
      • Kennisdocumenten
      • Productnieuws
      • Alle nieuws items
    • Bedrijfsleven
      • Laatste nieuws
      • Podcasts
      • Kennisdocumenten
      • Productnieuws
      • Alle nieuws items
  • Over ons
    • Over Nextens
      • Visie Nextens
      • Historie Nextens
      • Veiligheid
      • Vacatures
      • Part of Relx
      • Alles over Nextens
    • Ontwikkelingen
      • Productnieuws
      • RGS
      • Denktank
      • Alle ontwikkelingen
    • Partners
      • Koppelingen
      • PKI partners
      • Het Vergeten Kind
      • Stichting Belastingwinkel Rotterdam
      • Alle partners
    • Contact
      • Klantenservice
      • Technische support
      • Nextens Academy
      • Al onze contactgegevens
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Dienstverlening Belastingdienst nog steeds ondermaats

Nieuws

Fiscale vak

Dienstverlening Belastingdienst nog steeds ondermaats

Bron: NOB03 jul 20193 min Leestijd
Belastingdienst_enveloppe

De Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) en het Register Belastingadviseurs (RB) heeft voor de vierde keer sinds 2011 onderzocht hoe hun leden denken over het functioneren van de Belastingdienst. Het doel is om tijdig trends en knelpunten te signaleren in de relatie tussen de ruim 12.000 leden en de fiscus.

Daling van kwaliteit

De kwaliteit van de samenwerking is essentieel voor een goede en efficiënte beroepsuitoefening en een effectieve belastingheffing in Nederland, stelt de NOB haar persbericht. De respons was dit jaar 25%, tegenover 20% in 2016. Wat neerkomt op zo’n 3000 fiscalisten.

Naast de slechte bereikbaarheid en toegankelijkheid van de dienst, spreken de leden over een verharding van de manier waarop medewerkers van de fiscus zich opstellen. De kwaliteit van de dienstverlening wordt gewaardeerd met een 5,9. Er is hierbij sprake van een dalende trend in vergelijking met de eerdere onderzoeken.

Manier van contact

Het grootste deel van de contacten tussen belastingadviseurs en de Belastingdienst vindt telefonisch plaats, gevolgd door schriftelijk en e-mail. Bedrijfsfiscalisten hebben vaker persoonlijk contact met de Belastingdienst, wat samenhangt met het hebben van een vaste contactpersoon. 33% van de respondenten vinden vaak de combinatie e-mail en telefonisch contact de meest aantrekkelijke. Met persoonlijk contact bij de meer complexere zaken.

Dat blijkt echter vaak lastig te realiseren door het ontbreken van contactgegevens van de dossierbehandelaars en van de inhoudelijk specialisten van de Belastingdienst. Het percentage NOB-leden (belastingadviseurs en bedrijfsfiscalisten tezamen) met een vaste contactpersoon is in vergelijking met 2016 sterk toegenomen: van 34% naar 51%. De waardering van een vaste contactpersoon (7,6) scoort ruim hoger dan die van Belastingdienstmedewerkers in het algemeen (6,3).

Aanbevelingen

Als eenmaal een naam of contactpersoon bekend is neemt de waardering voor de bereikbaarheid significant toe. Meer dan de helft van de betreffende respondenten noemt die dan ‘goed’ of ‘uitstekend’. Dat is een grote verbetering ten opzichte van de onderzoeksresultaten van 2016.

In de samenvatting bij het persbericht worden ook een aantal aanbevelingen gegeven. Punten als het behoud van deskundigheid, zoek raken van post en meer redelijkheid en coulance bij het opleggen van boetes worden genoemd. De resultaten evenals de aanbevelingen zijn inmiddels tijdens een persoonlijk gesprek met de Belastingdienst gedeeld.

Lees verder:

Verharding relatie tussen Belastingdienst en belastingadviseurs

Artikel delen:
  • Facebook
  • Twitter
  • Email
  • Whatsapp
  • Linkedin

Anderen bekeken ook

Nieuws

4 dec 2023

2 Min

Belastingdienst meer ruimte van Hoge Raad voor afwijking beschikking

De Hoge Raad heeft recentelijk richtlijnen vastgesteld met betrekking tot de situatie waarin de Belastingdienst terugkomt op een eerdere beslissing, ...    >

Lees meer

Podcast

20 okt 2023

Studio Nextens | Het fiscale klimaat voor het bedrijfsleven

Tijdens deze webcast wordt gesproken over de gewenste fiscale paragraaf voor het bedrijfsleven: hoe verhoudt Nederland zich ten opzichte van ...    >

Nu luisteren

Nieuws

18 okt 2023

2 Min

Belastingdienst gestart met invordering coronaschuld

Uit recente cijfers, die staatssecretaris Van Rij naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat ongeveer 21.000 ondernemers met een ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Onze producten
  • Aangiftesoftware
  • Kennisoplossingen
  • Voor wie zijn wij er?

  • Aan de slag met Nextens
  • Direct starten
  • Nextens Academy
  • Nextens Support
  • Over ons
  • Over Nextens
  • Ontwikkelingen
  • Contact
  • Accountmanagers
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Contactgegevens
Relx Logo
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2023 LexisNexis Risk Solutions.