
In het pakket Belastingplan 2022 zijn zes wetsvoorstellen opgenomen:
- Wetsvoorstel Belastingplan 2022;
- Wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2022;
- Wetsvoorstel Implementatie belastingplichtmaatregel uit de tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking;
- Wetsvoorstel Aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten;
- Wetsvoorstel Delegatiebepalingen tegemoetkoming schrijnende gevallen;
- Wetsvoorstel Verlaging tarief verhuurderheffing en maandelijks wijzigen bedragen heffingsverminderingen
Blijf op de hoogte via ‘Onderwerpen A-Z Prinsjesdag’ in Nextens Naslag!
Geen toegang?
Wetsvoorstel Belastingplan 2022
Dit wetsvoorstel bevat onder meer de volgende maatregelen:
- De catalogusprijs waarvoor de verlaagde bijtelling (16%) voor nieuwe emissievrije auto’s wordt toegepast (de cap) gaat in 2022 omlaag voor de eerste 35.000 euro van de catalogusprijs. In 2023 gaat de cap verder omlaag tot de eerste 30.000 euro van de catalogusprijs.
- Verhoging van de steunpercentages in de drie schijven van de milieu-investeringsaftrek (13,5% wordt 27%, 27% wordt 36%, 36% wordt 45%;
- Vrijstelling voor Subsidie vaste lasten en Subsidie financiering vaste lasten startende mkb-ondernemingen;
- Verlengen geldigheidsduur gebruikelijkloonregeling innovatieve start-ups (minimaal het wettelijk minimumloon) tot 2022;;
- Gerichte vrijstelling thuiswerkkosten tot € 2 per dag;
- Tijdelijke verruiming vrije ruimte (COVID-19) voor 2021. In 2022 gaat 3% terug naar 1,7%;
- Temporele beperking verrekening voorheffingen met de vennootschapsbelasting (Sofina);
- Vrijstelling van overdrachtsbelasting bij terugkoop woning met verkoopregulerend beding;
- Verduidelijkingen en technische wijzigingen overdrachtsbelasting;
- Aanpassen CO2-schijfgrenzen en de schijftarieven voor personenauto’s en de CO2-grens en tarief voor de dieseltoeslag voor personenauto’s;
- Aanpassen energiebelasting ter voorkoming dubbele belasting bij batterijopslag;
Wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2022
Dit wetsvoorstel bevat onder meer de volgende maatregelen:
- Aanpassen eigenwoningregeling in partnerschapssituaties en bij overlijden;
- Verduidelijken berekeningswijze jaarlijkse herijking van rendementspercentages box 3;
- Reparatiewetgeving Wet aanpassing box 3;
- Vereenvoudigen en verduidelijken systematiek S&O-afdrachtvermindering;
- Verrekenvolgorde bij CFC-maatregel;
- Aanpassen verwerking negatieve btw-melding;
- Verduidelijken Wet BPM in relatie tot gebruik van de weg, de wijze van afschrijving op de waarde van een voertuig en enkele technische aanpassingen;
Wetsvoorstel Implementatie belastingplichtmaatregel uit de tweede EU- richtlijn antibelastingontwijking
Dit wetsvoorstel bevat een maatregel ter bestrijding van belastingontwijking waarbij gebruik wordt gemaakt van kwalificatieverschillen tussen belastingstelsels (zogenoemde hybridemismatches) van zowel de lidstaten van de EU onderling als EU-lidstaten en derde landen. Dit betreft de zogenoemde belastingplichtmaatregel voor omgekeerde hybride lichamen. Deze maatregel zorgt ervoor dat het land van vestiging onder bepaalde omstandigheden de kwalificatie volgt van het land waar de participanten zijn gevestigd. Bij de implementatie van deze belastingplichtmaatregel is gebruikgemaakt van de – door de tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking (ATAD2) geboden – mogelijkheid tot het opnemen van een uitgestelde inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2022, zodat kan worden bezien of er flankerende regels noodzakelijk zijn. De belastingplichtmaatregel wordt nader ingeregeld in de inkomstenbelasting, de vennootschapsbelasting, de dividendbelasting en de bronbelasting.
Wetsvoorstel Aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten
Op basis van de huidige wetgeving worden aandelenoptierechten belast op het moment dat deze optierechten worden uitgeoefend, met andere woorden het moment waarop de optierechten worden omgezet in aandelen. Voorgesteld wordt om deze fiscale regeling voor aandelenoptierechten te wijzigen waardoor het aantrekkelijker wordt om aandelenoptierechten als loon te verstrekken. Als gevolg van dit wetsvoorstel wordt het heffingsmoment van uitoefening van een aandelenoptierecht in beginsel verschoven naar het moment waarop de bij uitoefening van het aandelenoptierecht verkregen aandelen verhandelbaar zijn en er dus liquide middelen voorhanden kunnen zijn om de verschuldigde belastingen te voldoen. Deze maatregel is in eerste instantie voortgekomen uit de wens van met name start-ups en scale-ups die vaak gebruikmaken van aandelenoptierechten om ondernemend, technisch en ICT-personeel aan te trekken en te betalen.
Wetsvoorstel Delegatiebepalingen tegemoetkoming schrijnende gevallen
Groepen burgers kunnen door een onterecht handelen of nalaten van de Belastingdienst benadeeld worden en in een schrijnende situatie terecht komen. Voor zulke gevallen kan het wenselijk zijn dat er een tegemoetkoming wordt geboden om die schrijnende gevolgen teniet te doen of in ieder geval te verzachten. Om de schrijnende gevolgen van onterecht handelen of nalaten van de Belastingdienst op te kunnen lossen of ten minste te verzachten, kan het gepast zijn om een tegemoetkoming te bieden. De voorgestelde maatregel biedt daarvoor de juridische grondslag.
Wetsvoorstel Verlaging tarief verhuurderheffing en maandelijks wijzigen bedragen heffingsverminderingen
Het kabinet had op aandringen van de Tweede Kamer besloten dat de huren in de sociale sector voor 2021 niet mochten worden verhoogd. Als compensatie daarvoor worden woningcorporaties en grotere particuliere verhuurders tegemoetgekomen via een tariefsverlaging van de verhuurderheffing. Het onderhavoige wetsvoorstel regelt dat. De verhuurderheffing wordt structureel met € 180 miljoen verlaagd per 1 januari 2022.
EXTRA
Op Prinsjesdag is een wetsvoorstel ingediend dat geen deel uitmaakt van het Pakket Belastingplan 2022, maar waarvan de parlementaire behandeling van dit wetsvoorstel vermoedelijk wel gelijk lopen met de parlementaire behandeling van het Pakket Belastingplan 2022.
Wetsvoorstel tegengaan mismatches bij toepassing zakelijkheidsbeginsel
Dit wetsvoorstel is gericht op het bestrijden van mismatches die ontstaan door een verschil in toepassing van het zakelijkheidsbeginsel in de vennootschapsbelasting (ook wel: het arm’s-lengthbeginsel. Dergelijke mismatches worden ook wel verrekenprijsverschillen genoemd. Het doel van het onderhavige wetsvoorstel is om verrekenprijsverschillen weg te nemen die ontstaan als gevolg van een verschillende toepassing van het zakelijkheidsbeginsel in met name internationale situaties, die ertoe leiden dat een deel van de winst van een multinationale onderneming niet in een naar de winst geheven belasting wordt betrokken.