• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Columns Voorraad in het buitenland en btw

Column

Onderneming

Voorraad in het buitenland en btw

drs. J. (Jan) van Esch, Register Belastingadviseur bij Duijd fiscalisten14 jan 20203 min Leestijd

Als ondernemer ziet u ook vaak kansen buiten de Nederlandse grens. Misschien zien buitenlandse klanten nog wel meer in uw producten dan de Nederlandse. Een eerste oriëntatie kan zijn dat u  producten transporteert naar een buitenlandse vertegenwoordiger die ze voor u verkoopt. En daar komt ook de btw om de hoek kijken. Aan de hand van enkele voorbeelden, en een wijziging per 1 januari 2020, laat ik zien waar u op moet letten.

Verkoop op de markt

Een eenvoudig voorbeeld om te laten zien hoe de btw werkt bij verkoop in het buitenland is de verkoop door een marktkoopman in het buitenland. Een Nederlandse ondernemer rijdt met zijn bestelauto vol producten naar Duitsland, laadt daar producten uit en verkoopt ze op een markt. Aan het einde van de dag rijdt hij met een lege bestelauto weer terug naar Nederland.
Op het moment dat de Nederlandse ondernemer de grens passeert, is er sprake van een belastbaar feit voor de btw. Het overbrengen van de eigen goederen van Nederland naar Duitsland is een zogenaamde fictieve intracommunautaire levering. Die overbrenging geeft hij aan in zijn Nederlandse aangifte btw alsof hij de goederen aan een buitenlandse ondernemer heeft verkocht. De verkoop in Duitsland is vervolgens belast met Duitse btw. De Nederlandse ondernemer heeft dus een Duits btw-nummer nodig om de verschuldigde Duitse btw af te dragen. Zijn Duitse btw-nummer geeft hij ook op als afnemer van de fictieve intracommunautaire levering.

Verkoop via vertegenwoordiger

Zelf handel drijven in het buitenland is niet voor iedere ondernemer weggelegd vanwege bijvoorbeeld cultuurverschillen. Het komt daarom vaak voor dat Nederlandse ondernemers een vertegenwoordiger aanstellen die voor hen producten in het buitenland verkoopt. Voor het voorbeeld ga ik ervan uit dat het een vertegenwoordiger in Duitsland is die op eigen naam goederen verkoopt aan de buitenlandse klanten.  De vertegenwoordiger wil meestal geen voorraad voorfinancieren, zodat de Nederlandse ondernemer voorraad naar het buitenland brengt, maar daar nog wel eigenaar van blijft.  Ook daarbij is er dan sprake van een fictieve intracommunautaire levering en vervolgens een verkoop aan de vertegenwoordiger met Duitse btw. De Nederlandse ondernemer moet zich dus ook in deze situatie voor de btw registeren in Duitsland.

Call off voorraad

De registratie in buitenland levert in de genoemde voorbeelden een belemmering op om internationale handel te drijven. Dat heeft ook de Europese Commissie gezien, zodat er sinds 1 januari 2020 binnen de EU een vereenvoudig is voor zogenaamde call off voorraden. De voorwaarden van de regeling van call off voorraden zijn:

  • de ondernemer die de goederen overbrengt is niet gevestigd in het land van aankomst van de goederen gevestigd;
  • de ondernemer voor wie de goederen bestemd zijn, is op voorhand bekend en is voor de btw geregistreerd in het land van aankomst van de goederen;
  • de onttrekking aan de voorraad moet binnen één jaar na de overbrenging plaatsvinden.

Als aan de voorwaarden is voldaan, dan is de overbrenging naar het buitenland geen fictieve intracommunautaire levering. In plaats daarvan is er bij het onttrekken van goederen uit de voorraad sprake van een “gewone” intracommunautaire levering die belast is met 0%. Dat voorkomt een registratie in het buitenland. In het voorbeeld van de verkoop via een vertegenwoordiger kan dit een oplossing zijn om de verkopen in het buitenland voor de btw te vereenvoudigen.

Impact

Uitbreiding van uw bedrijfsactiviteiten naar het buitenland kan voor de btw een behoorlijke impact hebben. Door vooraf te bekijken wat de gevolgen zijn en eventueel de wijze van verkoop in het buitenland te wijzigen, kunt u naheffingen en boetes in het buitenland voorkomen. Sinds 1 januari zijn er bij het aanhouden van voorraad in het buitenland meer mogelijkheden om een btw registratie in het buitenland te voorkomen.

Altijd op de hoogte blijven?

Ontvang gratis fiscaal nieuws in uw mailbox

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Verwaarloosd bouwterrein

Blog

30 apr 2025

3 Min

Btw-bouwterrein en verwaarloosbare bebouwing

Een perceel grond met bebouwing kan inmiddels ook als een btw-bouwterrein kwalificeren, zo blijkt uit jurisprudentie.

Lees meer

Plaatje van een appartementencomplex

Nieuws

23 apr 2025

2 Min

Voorjaarsnota 2025: de belangrijkste maatregelen

Het kabinet presenteerde op 18 april de Voorjaarsnota 2025. Hieronder een overzicht met de belangrijkste maatregelen voor 2025, 2026 en ...    >

Lees meer

Geschreven grootboekrekening

Blog

5 feb 2025

4 Min

Nieuwe suppletietermijn

Per 1 januari 2025 geldt dat een suppletie binnen acht weken na constatering van een fout moet worden ingediend. Toch ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.