THEMA

BELASTINGDIENST SOEPEL MET UITSTEL NA INVOERING EHERKENNING

De Belastingdienst gaat soepel om met verzoeken voor uitstel van aangiftes via eHerkenning. Minister Raymond Knops van Binnenlandse Zaken schrijft dit aan de Tweede Kamer. De minister noemt ook enkele voordelen van eHerkenning als methode voor digitale identificatie.

Belastingdienst wil boetes voorkomen

“De Belastingdienst zal coulant omgaan met verzoeken om uitstel door belastingplichtigen en inhoudingsplichtigen die niet in staat zijn tijdig eHerkenningsmiddelen aan te schaffen. Waar noodzakelijk zullen aanvullende maatregelen door de Belastingdienst worden genomen om boetes te voorkomen,” schrijft minister Knops mede namens – de inmiddels afgetreden – staatssecretaris Menno Snel van Financiën.

Tweede Kamerleden hadden veel vragen over de eHerkenning, die met ingang van 1 januari 2020 verplicht is voor de aangifte van loonheffingen en vennootschapsbelastingen. Alleen eenmanszaken kunnen dat blijven doen met hun DigiD. CDA-Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt noemde het risico dat ondernemers te laat zijn met de aanschaf van eHerkenning. Hierop verwijst Knops naar de mogelijkheid om uitstel aan te vragen.

Gesprekken met groepen zonder KvK-nummer

Omtzigt merkte verder op dat pensioen-bv's, kerkgenootschappen en ondernemingen zonder nummer van de Kamer van Koophandel (KvK) geen eHerkenning kunnen aanvragen. Knops schrijft dat de Belastingdienst op korte termijn gesprekken voert met de groepen die nu nog geen eHerkennng kunnen krijgen. Voor het debat over de Wet digitale overheid krijgt de Tweede Kamer meer informatie.

Systeem eHerkenning zorgt voor lastenverlichting

Tweede Kamerleden Helma Lodders en Thierry Aartsen van de VVD vroegen naar de kosten voor eHerkenning. Volgens Lodders en Aartsen is dat in strijd met het uitgangspunt dat particulieren en ondernemers geen extra kosten hoeven te maken voor het doen van aangiftes. Bovendien was eHerkenning bedoeld om de administratieve lasten van ondernemers juist te verlichten.

Knops bevestigt dat de eHerkenning 30 tot 45 euro per jaar kost, maar dat die kosten niet volledig betrekking hebben op aangiftes. Met eHerkenning kan inmiddels worden ingelogd bij ruim 400 overheidsorganisaties. De aanschaf kost weliswaar tijd en geld, maar zeker bij veelvuldig gebruik zorgt eHerkenning voor lastenverlaging en minder regeldruk.

Geen afhankelijkheid van één aanbieder

De minister schrijft dat eHerkenning veel voordelen heeft in vergelijking met andere methodes voor identificatie. Een inlog voor eHerkenning kan worden aangeschaft bij verschillende leveranciers, zodat er geen afhankelijkheid is van één aanbieder. Onderlinge concurrentie heeft een positief effect op de prijs, kwaliteit en veiligheid. Private partijen kunnen dat waarschijnlijk beter dan de overheid, aldus Knops.

Kwaliteit staat ook aan de basis van de keuze voor eHerkenning. De Tweede Kamer vroeg naar de juridische basis voor de verplichting. De Wet digitale overheid is namelijk nog niet ingevoerd. Knops noemt de Algemene wet bestuursrecht, die een bestuursorganen de bevoegdheid geeft om extra eisen te stellen aan het gebruik van de zogeheten elektronische weg. In dit geval ging dat specifiek om eisen voor veiligheid, betrouwbaarheid en gegevensbescherming.

Altijd op de hoogte blijven?


Ontvang gratis fiscaal nieuws in uw mailbox
  • Vond u dit bericht waardevol?
Share this post