THEMA

COMMUNICATIE ACCOUNTANTSKAMER MOET DUIDELIJKER

Uitspraken van de Accountantskamer kunnen duidelijker. De beslissingen van de tuchtrechters zijn soms lastig te volgen. Dat blijkt uit annotaties bij de beslissingen van het college. De uitspraken moeten in duidelijkere taal worden opgeschreven schrijft voorzitter Sandra Schreuder in het verschenen jaarverslag van de Accountantskamer.

Doorlooptijd

Natuurlijk zijn er veel regels en vaktechniek rondom accountancy. Dat kan de uitspraken van de tuchtrechters soms erg taaie stof maken. De nieuwe voorzitter wil daarom dat haar tuchtrechtscollege zich toegankelijker en transparanter presenteert. 'Verbetering van de externe communicatie in brede zin is nodig.', schrijft Schreuder.

Daarbij hoort bijvoorbeeld ook het moderniseren van de website en het publiceren van een openbaar jaarverslag en een persprotocol. Maar ook het terugdringen van de doorlooptijd van zaken is een belangrijk punt wat betreft Schreuder. Die doorlooptijd was in 2018 gemiddeld 310 dagen. In 2019 was dit teruggelopen tot 285 dagen.

Personele capaciteit

Er is daarnaast ook een wetswijziging in gang gezet om het mogelijk te maken in een jaar meer zittingen te kunnen plannen. Er is een uitbreiding van de personele capaciteit nodig. Het aantal plaatsvervangende leden van de Accountantskamer moet daarvoor omhoog. 'Zaken komen daarmee eerder op een zitting, waardoor deze ook sneller tot een beslissing komen', schrijft Schreuder.

De daling van de doorlooptijd zal voorlopig niet doorzetten omdat vanwege de coronacrisis de behandeling van zaken is stilgelegd. 'De crisis heeft in ieder geval duidelijk gemaakt dat verdere digitalisering van het (werk)proces en het creëren van een virtuele omgeving voor zittingen en vergaderingen noodzaak is en niet slechts toekomstmuziek.', aldus de nieuwe voorzitter.

Altijd op de hoogte blijven?


Ontvang gratis fiscaal nieuws in uw mailbox
  • Vond u dit bericht waardevol?
Share this post