Nextens productupdates

De verwerking van de Service Berichten Uitstel

04-06-2020

Op dit moment zijn wij druk bezig met het verwerken van de SBU’s die zijn klaargezet door de Belastingdienst. Gezien de eerdere verstoringen bij de Belastingdienst en een aantal andere complicaties, is deze verwerking vertraagd. Het kan zijn dat de statussen binnen de uitstelmodule op dit moment nog niet zijn gevuld. Wel is het vaak zo dat de kolom ‘datum uitstel tot’ reeds is gevuld. Dit geeft u een al een indicatie van de werkelijke status. Mocht er nog geen terugkoppeling zichtbaar zijn: geen paniek, wij doen er alles om dit zo spoedig mogelijk te verwerken.

05-06-2020

Middels dit bericht willen wij u voorzien van een update inzake de verwerking van de SBU-berichten. De Belastingdienst heeft voor Uitstel 2019 het proces van terugkoppeling geheel vernieuwd. De  uitstel terugkoppeling was dit jaar later, doordat de Belastingdienst verschillende aanpassingen diende te doen. Nextens heeft zich op dat aangepaste proces voorbereid.

In eerste instantie waren de ‘uitstel tot’ datums beschikbaar voor u. Inmiddels zijn de statussen aangepast en bij de grote meerderheid van de Uitstel verzoeken staat nu alles zoals het zou moeten. Bij de Afgewezen uitstelaanvragen ontbreekt echter de reden voor deze afwijzing.

De Belastingdienst heeft aangegeven dat de afgewezen uitstel record opnieuw aangevraagd dienen te worden teneinde ze te voorzien van deze ‘reden’. In de SBU komt dan de juiste terugkoppeling terug die wij voor u kunnen verwerken.  

We verwijzen u graag naar onze updatepagina waarop u een tutorial vindt hoe deze herstelactie te bewerkstelligen.   

Bekijk de instructievideo hieronder om te zien hoe u de herstelactie binnen uw Nextens omgeving kunt bewerkstelligen of lees ons Stappenplan Uitstel Herstelactie Nextens

Tip: Om er zeker van te zijn dat uw nieuwe aanvragen correct zijn verwerkt, kunt u later controleren of de status ‘aangevraagd’ is verschenen bij de betreffende uitstelrecord.

FAQ

  • Ziet de Belastingdienst mijn aanvraag niet als ‘te laat’ wanneer ik deze nu verzend?

Nee, u heeft de uitstel aanvraag al gedaan. U doet nu alleen een herhaalverzoek.

  • Geldt dit voor zowel uitstel voor de  IB als voor de VPB? 

Ja, voor beide belastingmiddelen kunt u opnieuw uitstel aanvragen

  •  Wanneer kan ik de nieuwe status en reden verwachten? 

De nieuwe status zal automatisch verschijnen binnen uw omgeving wanneer de Belastingdienst de nieuwe SBU klaarzet. Wij kunnen hier dus geen tijdvak aan koppelen.

  • Ik heb reeds een schrijven ontvangen van de Belastingdienst met de reden voor afwijzing, wat nu?

Indien u op voorhand een brief voorhanden heeft met de reden voor afwijzing, kunt u handelen op basis van die reden voor afwijzing. Mocht u aanpassingen moeten doen, kunt u deze doorvoeren en vervolgens uitstel aanvragen.

  • Mijn inleverschema lijkt nog steeds niet te kloppen, hoe kan dit?

Het kan kloppen dat het inleverschema nog niet juist is gevuld. Het vullen hiervan zal geschieden op basis van de nieuwe SBU’s en kan derhalve nog even op zich laten wachten.

  • Al mijn aanvragen zijn afgewezen, wat nu?

Het service bericht uitstel wordt aangeboden aan de hand van uw KvK nummer, als dit bijvoorbeeld onlangs gewijzigd is maar u gebruikt nog een oud certificaat waar nog het oude KvK nummer aan gekoppeld is krijgt u niet het service bericht uitstel van de Belastingdienst.

U kunt dit controleren door na te vragen bij de Belastingdienst welk KvK nummer gekoppeld is aan uw service bericht uitstel. Belastingdienst CVU is bereikbaar op 0800- 0543.

Het is ook mogelijk om uw certificaat (met eigen Kvk-nummer) te laten machtigen om de SBU die onder een ander Kvk-nummer wordt aangeboden te machtigen. Vraag indien nodig een machtiging hier voor aan. Meer informatie voor het aanvragen van de becon machtiging kunt u vinden in het Nextens helpcentrum.

Wij raden aan nadat u beconmachtiging in orde heeft gemaakt opnieuw voor al u klanten uitstel aan te vragen.

Nancy van BemmelNextens productupdates