• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Nextens Naslag
      • Nextens Naslag International
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Nextens Tex
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws FAQ: Hoe kan ik voor een voormalige klant uitstel intrekken?

FAQ: Hoe kan ik voor een voormalige klant uitstel intrekken?

Nicolette van den Hout19 apr 2017

Voormalig klanten

Als intermediair heeft u te maken met verschillende soorten klanten: nieuwe klanten, voormalige klanten en uw huidige klanten. Verschillende intermediairs vragen in één keer voor alle klanten uitstel aan. Maar soms zitten daar nog klanten tussen die geen klant meer zijn. De nieuwe intermediair van deze klant kan daardoor geen uitstel meer aanvragen. In principe kan het geen kwaad als de Belastingdienst het uitstelverzoek, dat ingediend is door de vorige intermediair, goedkeurt. Maar zodra de voormalige intermediair de uitstelaanvraag intrekt, vervalt het uitstel voor deze klant. De nieuwe intermediair kant voor deze klant dan weer apart uitstel aanvragen.

Hoe kunt u er voor zorgen dat het proces goed verloopt?

Klantlijst opschonen

Voordat u in één keer voor al uw klanten tegelijk uitstel aanvraagt, kunt u het beste eerst uw klantenlijst in Nextens opschonen. Staan er klanten in uw actieve klantenlijst die bijvoorbeeld geen klant meer zijn? Dan maakt u deze klanten eerst voormalig.

U selecteert de klanten die voormalig klant gemaakt moeten worden en bij acties kiest u voor ‘voormalig klant maken’.

Hiermee verdwijnt de klant uit de lijst van actieve klanten en kan er geen SBA, VIA of uitstel meer voor worden aangevraagd. De klant wordt dan toegevoegd aan de lijst ‘voormalige klanten’.

Hoe u stap voor stap een klant de status voormalig geeft, wordt ook uitgelegd in een interactief stappenplan onder het kopje Hulp bij uitstel aanvragen.

Bent u onlangs gemigreerd naar Nextens? Het kan gebeuren dat voormalige klanten ineens toch weer als actieve klanten in de lijst worden opgenomen. Controleer na een migratie daarom altijd uw klantenlijst.

Per post

Als een cliënt bij u weggaat, is het niet erg netjes om voor die cliënt voor een volgend jaar alsnog uitstel aan te vragen. Het is voor de nieuwe intermediair nogal omslachtig om zijn nieuwe cliënt in de uitstelregeling op te nemen. Vraag dus voor voormalige klanten geen uitstel aan. Mocht u toch uitstel hebben aangevraagd voor een voormalig klant, dan kunt u het beste de uitstelaanvraag intrekken zodat de nieuwe intermediair uitstel kan aanvragen voor zijn nieuwe klant. Er is geen elektronisch kanaal om uw voormalige klanten uit uw uitstelregeling te halen. Dit kan alleen schriftelijk, met – per voormalige klant – een brief aan de Belastingdienst, dienst CVU. Het afmelden per brief/per klant staat beschreven in de brochure 2017 van de Belastingdienst en is ook opgenomen in de handleiding van Nextens Uitstel en in de help.

De Belastingdienst schrijft in de brochure in hoofdstuk 6, punt 6.2:

Afmelden van een klant

Wilt u oude klanten voor het aangiftejaar 2016 van uw uitstellijst verwijderen? Stuur dan een ‘Verklaring beëindiging machtiging’ naar:

Belastingdienst/Kantoor Almelo
Team CVU
Postbus 5106
7600 GM Almelo

Deze verklaring kunt u tot 15 maart 2018 insturen.

Als u een klant afmeldt, stuurt de Belastingdienst uw klant een brief met de nieuwe uiterste inleverdatum.

Voorbeeldbrief Verklaring beëindiging machtiging

In de brochure is een voorbeeldbrief opgenomen ‘Verklaring beëindiging machtiging’ (bijlage 2, pagina 18). U kunt de voorbeeldbrief selecteren (in Adobe: rechtsklik in de tekst + Selectietool + sleep over de tekst met de muis), kopiëren (Ctrl+ C) en plakken in bijvoorbeeld MS Word.

Andere opties

Het scenario kan natuurlijk ook andersom zijn. U krijgt een nieuwe klant waarvoor zijn voormalige intermediair al uitstel heeft aangevraagd. U kunt dan verschillende stappen ondernemen:

  • U kunt een verzoek indienen bij de Belastingdienst om deze nieuwe cliënt aan uw uitstellijst toe te voegen door een ‘Verklaring machtiging’ in te sturen. Deze machtiging stuurt u naar bovengenoemd adres in Almelo. De machtiging staat in de brochure van de Belastingdienst (bijlage 1, pagina 17). Deze machtiging moet zowel door de nieuwe intermediair als door de klant worden ondertekend.
  • U kunt de andere intermediair benaderen en vragen of die het uitstel schriftelijk wil intrekken.
  • U kunt met de andere intermediair afspreken dat u de aangifte doet, terwijl de cliënt dit jaar nog bij de andere intermediair in de uitstelregeling is opgenomen. Zodra u de aangifte instuurt, ziet de andere intermediair dan zijn aantal ingeleverde aangiften toenemen. Deze wat vreemde manier komt in de praktijk regelmatig voor, om het sturen van (machtigings)brieven te omzeilen.

Handleidingen

Hoe u uitstel via Nextens kunt aanvragen en wijzigen van uitstel (IB en VPB) – ook voor meerdere becons, is uitgelegd in de Handleiding Uitstel te vinden op de Supportpagina met handleidingen. Daarnaast hebben we een interactief stappenplan onder het kopje Hulp bij uitstel aanvragen. Tot slot kunt u het ook vinden in het Helpcentrum als u in de aangifte werkt.

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

9 apr 2025

Nextens verschijningsdata 2025

Plannings- en verschijningsdatums van nieuwe onderdelen in Nextens:

Lees meer

Nieuws

13 jan 2025

2 Min

De IB Almanak 2025 – Deel 1 beschikbaar

De nieuwste editie van de IB Almanak, is zoals gebruikelijk zowel in boekvorm als online beschikbaar via Nextens Naslag.

Lees meer

Nextens lezen

Nieuws

23 dec 2024

4 Min

Wat hield jou bezig in 2024? Dit zijn de meest gelezen stukken door professionals

Het einde van het jaar nadert en daarmee is het een perfect moment om terug te blikken op 2024. Een ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.