• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws ‘We hebben bewust gekozen om een nieuw pad in te slaan’

Interview

Fiscale vak

‘We hebben bewust gekozen om een nieuw pad in te slaan’

Nicolette van den Hout27 jun 20184 min Leestijd

Ze denken hetzelfde, ze hebben allebei de studierichting Administratie gedaan en ze kennen elkaar door en door: Joost en Gerjo Negenman. Joost begon in 1995 zijn administratiekantoor Rogema. Zijn zoon Gerjo is er in 2015 bij gekomen en sindsdien maken ze, samen met de andere medewerkers, de omslag van administratieverwerking met advies naar een pakket waarbij begeleiding en coaching van ondernemers centraal staat.

Administratiekantoor…. mèt ondernemerscoaching en online werken

In een authentiek pand in het Noord-Hollandse Grootebroek geven vader en zoon Negenman een inkijkje in het veranderproces dat Rogema doormaakt. ‘Als administrateur moet je tegenwoordig eigenlijk ook techneut zijn’, zegt Joost. ‘Ik heb er altijd al interesse in gehad, maar nu wil ik meer de focus leggen op coaching van en sparring met de ondernemer.’ En op het technische vlak vult zijn zoon hem perfect aan. ‘Met de automatisering maken we nu grote sprongen’, zegt Gerjo. ‘Het voordeel van online werken is dat zowel klanten als wij altijd en overal inzicht hebben in de cijfers. Een bankafschrift kan nu direct worden ingelezen en het banksaldo is dan meteen up-to-date. Daarbij willen banken de zaken ook digitaal aangeleverd krijgen. Het is een ontwikkeling waar we onze klanten van bewust aan het maken zijn.’

Ombouw tot ‘kantoor plus’

Stap voor stap zijn Joost en Gerjo het administratiekantoor aan het ombouwen naar een ‘kantoor plus’. Geheel vanzelf gaat het niet; Joost volgt daarvoor de drie jaar durende cursus van de NOAB en hij zit nu in het tweede jaar. Het doel is om in 2018 klanten een totaalpakket met een vaste prijs aan te bieden waar administratieverwerking in zit met daarbij coaching voor ondernemers, sparring en advisering.

De theorie en de praktijk

‘Dat soort dingen krijg je niet op school’, zegt Gerjo. ‘Op school krijg je de basis geleerd. Je krijgt boekhouden in een verouderd pakket en je leert de wetten en regels. Maar dat het vak zoveel meer inhoudt en verder ontwikkelt is, daar kom je in de praktijk pas achter.’ Gerjo had heel bewust de keuze gemaakt om Administrateur te gaan studeren. ‘Ik ken het kantoor van mijn vader al van kinds af aan en ik vond het altijd heel gezellig op kantoor. Als kind wilde ik dat later ook. Op de middelbare school heb ik ook gericht de vakken gekozen die goed aansluiten bij de vervolgstudie Administratie. De vakken lagen me goed en ik vond het ook leuk.’

Digitaal ondernemen krijg je niet op school

Maar toen Gerjo in 2015 afstudeerde en bij zijn vader in dienst kwam, vond hij het toch moeilijker dan verwacht. ‘Er komt zoveel meer bij kijken, er komt zoveel op je af, de fiscaliteit is zo ontzettend breed en de klanten hebben hoge eisen. Ik begon te twijfelen of ik dit wel wilde.’ Zijn vader bood eigenlijk de uitkomst. ‘Met Rogema hadden we er inmiddels voor gekozen om een nieuw pad in te gaan, meer richting de digitalisering en het online in de markt zetten van Rogema’, vertelt Joost. ‘We wilden social media en onze website beter inzetten zodat we nieuwe, jongere ondernemers aantrekken. Ik merkte toch dat onze huidige klanten voornamelijk mijn eigen leeftijdgenoten zijn. Maar ik had er geen tijd voor om dat uit te zoeken en op te zetten.’ ‘Ik zag dat als een mooie kans om mezelf te verbreden’, zegt Gerjo. ‘Nergens anders krijg je zo’n kans zo in je schoot geworpen.’

Het bedrijf opzetten

Hoe anders was dat toen Joost afstudeerde. Toen was het crisis en begon hij noodgedwongen eerst bij een bollenboer. Langzaamaan kwam hij terug in zijn eigen branche en klom hij op. ‘Toen ik in loondienst was bij een groot administratiekantoor duurde één brief voor een klant twee tot drie uur, doordat hij langs verschillende mensen moest die er allemaal iets van moesten vinden. Op een gegeven moment dacht ik: dit kan ik beter’, vertelt Joost. In 1995 schreef hij zich in bij de Kamer van Koophandel onder de naam Rogema, vernoemd naar zijn kinderen Roeleke, Gerben, Gerjo en Marije. In drie jaar tijd bouwde hij de uren in dienstverband af en kon hij rondkomen van zijn eigen bedrijf, waarmee hij zich voornamelijk richtte op administratieverwerking. Inmiddels heeft hij een eigen pand en zes mensen onder zich en wil Joost doorgroeien naar ongeveer tien mensen. Binnen het administratiewerk zit die groei niet, maar wel binnen de coaching van een ondernemer, zo is zijn visie.

Nieuwe weg: coaching van ondernemers

‘Wij zijn twee jaar geleden bewust met de opleiding begonnen om coaching te kunnen geven’, vertelt Joost. ‘Hierin zetten we de ondernemer centraal. Waarom is een ondernemer gaan ondernemen? Wat is zijn visie en missie? Is de balans tussen werk en privé goed? Wij helpen de ondernemer om op de juiste manier te ondernemen. Samen met de ondernemer maken we een to-do-list van drie tot vijf jaar en werken deze ook steeds bij. Daarnaast willen we een sparringpartner zijn, iedere ondernemer heeft behoefte aan een praatpaal en dat willen wij zijn. Doordat wij ook de administratie van een ondernemer doen, kunnen wij een toegevoegde waarde bieden. We bieden inzicht in de cijfers en kunnen daarop sturen. Ik denk dat weinig mensen uit onze branche dit op deze manier doen en dat maakt ons onderscheidend’, zegt Joost.

De tip van Rogema

‘Iedereen moet het verandertraject in’, vindt Joost. ‘Het oude boekhoudpakket gaat ter ziele.’

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Nieuws

22 dec 2020

3 Min

Jaarrekeningen vertraagd door corona

De Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) waarschuwt dat er vertragingen dreigen op de controle van jaarrekeningen. Aanleiding is de ...    >

Lees meer

Nieuws

21 dec 2020

3 Min

Outsourcing als oplossing voor drukke accountants

Accountants- en administratiekantoren hebben het momenteel erg druk. Geschikt personeel is schaars. Volgens de firma Becky Works ligt de oplossing ...    >

Lees meer

Advies_adviseur

Interview

25 aug 2020

3 Min

Wat voor belastingadviseur ben jij?

Geef je al proactief advies aan klanten? Hoe pak je dat aan? Het adviseurschap is op veel verschillende manieren in ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.