• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Verstraten & Partners: “Winstgevend kantoor door digitale transitie en adviesproduct”

Interview

Fiscale vak, Onderneming

Verstraten & Partners: “Winstgevend kantoor door digitale transitie en adviesproduct”

Nancy van Bemmel04 jul 20194 min Leestijd

“Wacht niet te lang met het oppakken en implementeren van technologische ontwikkelingen. Je moet nu mee, anders ben je over een paar jaar uitgespeeld”, stelt Erik Verstraten van Verstraten & Partners. Verstraten noemt zichzelf ondernemersadviseur, winstcoach en belastingadviseur. Zijn bedrijf, waar hij mede-eigenaar van is, telt nu 13 mensen, maar zal binnenkort doorgroeien naar 20 medewerkers.

Administratie is een basisverhaal

Verstraten & Partners is zo’n tien jaar geleden in de digitale transitie gestapt. “Ooit waren de boekhouding, de jaarrekening en de fiscale aangifte de kern van onze werkzaamheden. Nu hebben we een dusdanige automatiseringsslag gemaakt, dat de administratie een basisverhaal is geworden. Zo laden bedrijven als Sligro de facturen van onze klanten al automatisch in het systeem. Dat staat gewoon en moet met steeds minder handmatige bewerkingen compleet zijn.”

Tijd voor advies

De administratie is dus in grote mate gedigitaliseerd. “In het verleden betaalde de klant daar een bepaalde prijs voor, maar omdat dit nu automatisch gaat, hebben we tijd over voor andere zaken. We kunnen de tijd nu gebruiken om mee te denken met de ondernemer. We proberen hen met advies nu naar een volgend plan te tillen.”

Winstgroei realiseren

Hoe doet Verstraten dat? “We gaan nu met onze klanten in gesprek over zaken zoals: hoe staat het bedrijf ervoor en waar wil de klant naartoe? We hebben een begroting aan het begin van het jaar. Werkt de klant volgens die begroting? Loopt hij voor of achter? Op die manier pellen we de onderneming af. We kijken ook naar de winst en hoe deze verbeterd kan worden. Waar zijn voordelen te behalen? De verkoopprijzen staan bij sommige producten vast, is inkoop dan de bottleneck? En als we dan samen winstgroei weten te realiseren, hoe gaan we dat dan fiscaal zo optimaal mogelijk handen en voeten geven?”

Communicatie met klanten essentieel

“Voor ruim de helft van de klanten verzorgen wij nu het totaalplaatje.” Waarom de helft? “Dat hangt af van de bereidheid van klanten. Ze moeten snappen welk voordeel het hen biedt: de win-win van het wijzigen van processen. Goede communicatie is hierbij essentieel, want klanten zijn met hun onderneming bezig en de rest is bijzaak. Klanten moeten gaan inzien dat digitalisering ervoor zorgt dat er minder tijd gaat naar de administratie, dat zij sneller inzicht hebben, dat de kosten uiteindelijk omlaag gaan en dat wij in staat zijn om hen van bredere adviezen te voorzien dan alleen aan het eind van het jaar een jaarrekening en aangifte.”

Lees hier ook de ervaringen van het kantoor Schuiteman Accountants & Adviseurs:

“De focus op advies zorgt voor toekomstbestendigheid van ons kantoor” >>

Adviestool: klant onder een vergrootglas

“De Adviestool die nu in Nextens zit is voor mij een mooi hulpmiddel. Het geeft mij inzicht welke punten er bij een specifieke klant onder een vergrootglas moeten. Ik kijk de adviessignalen door zodra ik met de aangifte bezig ben, omdat ik dan zeker weet dat ik met de klant in aanraking kom. Door de adviessignalen op te pakken bij de aangifte, ben ik nu in staat om álle adviezen mee te nemen. Die tijd had ik namelijk toch al gereserveerd voor de klant. Die heeft dan vervolgens de mogelijkheid om te zeggen: ga er maar mee aan de slag. Dan kan ik vervolgens een prijsafspraak voor het advies maken.”

Prijsafspraken

Hoewel Verstraten & Partners werkt met vaste (jaarlijkse) prijsafspraken met klanten, valt advies hier voorlopig nog buiten. “Wij kunnen met klanten de afspraak maken dat zij voor een x-bedrag per jaar onbeperkt kunnen bellen, advies vragen en dat alle administratie wordt gedaan. Die keuze hebben wij alleen nog niet gemaakt, omdat wij het niet eerlijk vinden als de ene klant nooit belt of vragen stelt en dan toch dezelfde prijs moet betalen als een klant die hier wel gebruik van maakt. We zijn van het uurtje factuurtje afgestapt, alleen advieswerk vormt hier nu nog een uitzondering op.”

Blijven groeien als kantoor

“Alle stappen in de digitalisering moeten ervoor zorgen dat we met dezelfde hoeveelheid mensen toch blijven groeien. Sinds 2012 werkten we met 13 mensen en toch hebben we sindsdien elk jaar met 10 procent kunnen plussen. Dat heeft alles te maken met automatisering en dat ik mensen in dienst heb die in staat zijn om mee te groeien”, concludeert Verstraten.

Interesse in nieuwe klanten werven?

Lees hier het kennisdocument >>

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Kennisdocument

27 mei 2025

Goed advies, begint met de juiste data

Als fiscalist of belastingadviseur wil je klanten of collega’s zo optimaal mogelijk adviseren. Dat betekent: risico’s signaleren, kansen benutten en ...    >

Lees meer

Diana van Hout

Interview

6 mei 2025

4 Min

Diana van Hout over de risico’s van digitalisering in de fiscaliteit

Met hoogleraar van Hout bespraken we de risico's van digitalisering, cybercrime en de rol van automatisering in de belastingheffing.

Lees meer

Plaatje van oude brievenbus

Blog

11 mrt 2025

3 Min

Digitaal Bezwaar oplossing gebrekkige postbezorging

De Nationale ombudsman heeft recentelijk zijn zorgen geuit over de onbetrouwbare en vertraagde bezorging van overheidsbrieven. Gelukkig kun je binnenkort ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.