• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Columns Automobiliteit en Fiscus, altijd in beweging

Column

Inkomen en vermogen, Onderneming

Automobiliteit en Fiscus, altijd in beweging

mr. E.J. Kemp - belastingadviseur bij Contaxus Belastingadviseurs18 mei 20215 min Leestijd

Als er één fiscaal onderwerp is die de gemoederen zonder ophouden bezighoudt, dan is dat de auto van de zaak. Iedereen heeft er een mening over en ook de beleidsmakers laten zich niet onbetuigd in het bedenken van wonderlijke regelingen. Nederland was één van de eerste landen die het elektrisch rijden stimuleerde door middel van fiscale maatregelen. Maar nu de grote automobielindustrieën groot aan het inzetten zijn op elektrisch rijden, is het in Nederland door versobering van de fiscale regelingen nog nauwelijks aantrekkelijk om elektrisch te rijden.

Permanent in beweging

Waar de schoen bij de zakelijke rijders het meest wringt, is de fiscale bijtelling in het geval de auto niet enkel zakelijk maar ook privé gebruikt wordt. In de loop van de tijd zijn allerlei maatregelen opgetuigd om het leed enigszins te verzachten; de Young Timer, de Old Timer en de elektrisch aangedreven auto. In een grijs verleden viel aan de bijtelling te ontkomen als er aangetoond kon worden dat er binnen een gezin één privéauto ter beschikking stond. Nu lijkt de wetgeving dusdanig fijnmazig te zijn dat aan bijtelling geen ontkomen meer is en dat er nergens meer een voordeel te behalen valt. Maar niets is wat het lijkt. De wetgever heeft wederom gemeend een laatste voordeeltje te niet te doen.

Bijtelling afhankelijk van aantal rijbewijzen in gezin werknemer

Op 18 maart 2021 heeft de Belastingdienst een bericht op de website geplaatst over bijtelling voor privégebruik in situaties waarin een werknemer (lees DGA) meer dan één auto van de zaak heeft. Op basis van het beleid hoeft de bijtelling voor een werknemer die meer dan één auto van de zaak tegelijkertijd tot zijn of haar beschikking heeft (en daarmee in een kalenderjaar meer dan 500 privé rijdt), niet toegepast te worden op alle auto’s van de betreffende werknemer. Zo kan de bijtelling beperkt blijven tot één auto indien de werknemer alleenstaand is of als in zijn of haar gezin één persoon een rijbewijs heeft. Als vanaf twee personen binnen het gezin van de betreffende werknemer een rijbewijs hebben, moet voor twee auto’s bijtelling worden toegepast. De bijtelling is in deze situatie dus afhankelijk van het aantal rijbewijzen binnen het gezin van de betreffende werknemer. De werkgever hoeft vervolgens, op grond van het beleid, voor de bijtelling alleen rekening te houden met de auto met de hoogste bijtelling. Tot en met 2020 was de grondslag voor de bijtelling de auto met de hoogste cataloguswaarde. Met ingang van 2021 is de bijtelling de auto met de hoogste bijtelling.

De Belastingdienst moet aantonen waarom

De werkgever stelt een werknemer twee auto’s gelijktijdig ter beschikking. De werknemer rijdt met een auto op jaarbasis meer dan 500 privékilometers. Voorts kan hij aantonen dat hij de andere auto niet privé gebruikt. In dat geval wordt er slechts één auto bij het inkomen geteld. Als de Belastingdienst van mening is dat er toch over meer dan een of meer dan twee auto’s moet worden bijgeteld, dan moet de Belastingdienst aantonen waarom. Bij het vaststellen houdt de Belastingdienst rekening met eigen auto’s van de werknemer die voor privégebruik net zo geschikt zijn als een van de ter beschikking gestelde auto’s.

De auteur mr. E.J. Kemp is als belastingadviseur verbonden aan Contaxus Belastingadviseurs te Schiphol-Rijk

Dit vind je mogelijk ook interessant:

Kennisdocument: Alles over de WHOA

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

DGA probeert gebruikelijk loon te berekenen

Blog

26 mei 2025

3 Min

Gebruikelijk loon: DGA’s geven massaal te laag loon op

Volgens onderzoek keren DGA's zich stelselmatig te weinig salaris uit. Dat is niet geheel zonder risico.

Lees meer

Oude Amerikaanse benzineslurper

Blog

12 mei 2025

3 Min

Nieuwe eindheffing op fossiele auto’s van de zaak

Per 1 januari 2027 geldt een nieuwe eindheffing voor nieuwe auto's van de zaak met een verbrandingsmotor. Willem van Kasteren ...    >

Lees meer

Nieuws

9 apr 2025

2 Min

Belastingdienst wint zaak over dividendstrippen

De Belastingdienst heeft een belangrijke overwinning behaald in de rechtszaak over dividendstrippen, waarbij voormalige dochterbedrijven van ABN Amro in hoger ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.