• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Economie en politiek Autobranche erg kritisch over verhoging bijtelling elektrische leaseauto’s

Nieuws

Economie en politiek

Autobranche erg kritisch over verhoging bijtelling elektrische leaseauto’s

Bron: FD24 sep 20212 min Leestijd

De autobranche is absoluut niet te spreken over de verhoging van de bijtelling voor elektrische leaseauto’s. Het kabinet maakt vooral het rijden in een elektrische leaseauto’s uit het hogere segment duurder. Door de belasting voor het privégebruik van een zakelijke auto te verhogen remt het kabinet de vergroening van de Nederlandse wegen, zegt de autobranche.

Te vroeg op de rem

Volgens de voorzitter van de VNA, Renate Hemerik is het een misvatting dat het wagenpark zal vergroening met de juiste snelheid zonder fiscale stimulering. De VNA is de vereniging voor autoleasemaatschappijen. Volgens Bovag komt de maatregel te vroeg. RAI vereniging zegt in een reactie dat het kabinet te vroeg aan de handrem trekt. Het verstoort de elektrificatie in de zakelijke markt waardoor de aangescherpte klimaatdoelen moeilijker behaald zullen worden, aldus de brancheclub.

Kosten

In het Belastingplan 2022 gaat de bijtelling voor elektrische voertuigen volgend haar omhoog van 12% naar 16%. Maar ook het drempelbedrag gaat omlaag. Nu is de lagere bijtelling nog mogelijk voor de eerste €40.000 van de cataloguswaarde van de auto. in 2022 gaat die grens omlaag naar €35.000. In 2023 naar €30.000. Alles daarboven heeft een normale bijtelling van 22%, schrijft het FD.

Voor een leaseauto met een cataloguswaarde van €60.000 krijgt men jaarlijks een brutobedrag van €9200 bovenop het inkomen waarover belasting moet worden betaald. Met de gewijzigde regels komt dat uit op €11.100. Een leaserijder die op de kosten let zal in dat geval voor een benzineauto gaan, stelt de woordvoerder van Bovag. Stel de bezine uitvoering is €10.000 goedkoper, dan komt de bijtelling in 2022 op €11.000.

Actieradius & oplaadtijd

Als het elektrisch rijden niet goedkoper is gaat de leaserijder toch naar andere aspecten kijken vreest Bovag. Zoals de actieradius van de elektrische auto’s. Die ligt een stuk lager dan bij benzine of dieselauto’s. Bovendien kosten het opladen bij een onderweg veel meer tijd dan het tanken van een brandstofauto.

De branchevereniging verwacht dan ook dat er volgend jaar een stuk minder elektrische auto’s zullen worden verkocht op de zakelijke markt. Daarbij zal er de komende maanden waarschijnlijk een piek te zien zijn in de verkoop van de duurdere elektrische leaseauto’s.

Middenklasse interessanter

Demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat, schrijft dat het kabinet de voordelen voor duurdere auto’s van de zaak wil afbouwen. Met de maatregel worden middenklassenauto’s interessanter voor de zakelijke rijders. Dat past volgens het kabinet ook weer beter bij de koopwensen van particulieren die de auto’s na de leaseperiode kopen op de tweedehandsmarkt.

Maar het is de vraag of die omslag zal plaatsvinden. Een middenklassenauto als de Peugeot 208 (100 pk) kost als benzine uitvoering €25000. In 2022 levert die auto een bijtelling op van €5500. De elektrische versie kost €33.000, die komt met de bijtelling van 16% op €5280. Niet een erg groot verschil dus. Op de Nederlandse wegen rijden zo’n 211.000 volledig elektrische auto’s, dat is op een totaal van zo’n 8,7 miljoen personenauto’s. Ongeveer 48% van die 211.000 zijn zakelijke leaseauto’s, aldus het FD.

Blijf op de hoogte via ‘Onderwerpen A-Z Prinsjesdag’ in Nextens Naslag!

Prinsjesdag 2021 ›

Geen toegang?

Probeer gratis ›

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Oude Amerikaanse benzineslurper

Blog

12 mei 2025

3 Min

Nieuwe eindheffing op fossiele auto’s van de zaak

Per 1 januari 2027 geldt een nieuwe eindheffing voor nieuwe auto's van de zaak met een verbrandingsmotor. Willem van Kasteren ...    >

Lees meer

Blog

11 dec 2024

1 Min

De Fiscale Wijzigingen van 2025

In 2025 wijzigen de belastingregels opnieuw door het beleid van het nieuwe kabinet. Is jouw organisatie hier al op voorbereid? ...    >

Lees meer

Nieuws

13 nov 2024

2 Min

Strijd om btw-verhoging zet toekomst Belastingplan op het spel

Het Belastingplan 2025 komt onder druk te staan door de omstreden btw-verhoging voor media, cultuur, sport en logies. Minister Eelco ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.