• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Nieuws 9 tips voor financieel en fiscaal managers

Blog

Bedrijfsleven

9 tips voor financieel en fiscaal managers

Team Nextens23 apr 20244 min Leestijd
Jonge werknemer werk remote

Ook binnen de financiële wereld is (een aantal dagen) thuiswerken inmiddels meer regel dan uitzondering. Dat levert een groot aantal voordelen op, voor zowel de werknemer als de werkgever. Het zorgt echter ook voor een aantal uitdagingen. Hoe zorg je bijvoorbeeld voor het behouden van de bedrijfs- of afdelingscultuur? Hoe vervang je de informele converstaties bij de koffiemachine en hoe zorg je voor een optimale samenwerking binnen je team? Bij Nextens deden we hier online onderzoek naar. Dat resulteerde in de volgende negen tips voor financieel en fiscaal managers hoe met deze uitdagingen om te gaan.

Maximaal profiteren van remote werken

  1. Blijf nieuwsgierig
    Ook al werken sommige van je collega’s misschien meestal vanuit huis, dat is nog geen reden om minder nieuwsgierig te zijn of weinig interesse te tonen. Vraag regelmatig hoe het gaat en toon ook interesse in niet werkgerelateerde zaken. Collega’s zijn een belangrijk klankbord waarbij je de stress van thuis soms even kunt ventileren. En vergeet niet,iedereen heeft op zijn tijd ook de behoefte om leuke dingen te delen. Vraag daar naar. Het zal de relaties en teamgeest zeker ten goede komen.
  2. Faciliteer (onderlinge) communicatie
    Een belangrijke tip voor het verbeteren van de teamspirit in de tijd van remote werken borduurt voort op het vorige punt. Zorg namelijk voor regelmatige en betekenisvolle communicatie. Het opzetten van duidelijke kanalen voor updates, feedback en ook zeker informele interactie bevordert een gevoel van verbinding, afstemming en vertrouwen tussen teamleden, wat uiteindelijk de samenwerking en productiviteit bevordert.
  3. Wees duidelijk
    Wanneer een deel van je team volledig op afstand werkt, zijn duidelijke regels en verwachtingen nodig met betrekking tot reactietijd, verlof, KPI’s, enzovoort. Uiteraard zijn duidelijke regels altijd belangrijk maar in het geval van remote werken geldt dat des te meer. Communiceer deze regels vooraf zodat daar later geen misverstanden over kunnen bestaan.
  4. Heb vertrouwen
    Al je collega’s en teamleden zijn volwassen mensen die geacht moeten worden met verantwoordelijkheid om te kunnen gaan. Heb daar dan ook vertrouwen in ondanks dat je ze niet dagelijks op de werkvloer ziet. Reken ze af op output, niet op de vraag of ze ook thuis exact 8 uur achter hun laptop zitten. En ja, ze zullen soms de was even ophangen maar op kantoor spelen ze ook wel eens een potje tafeltennis 😉
  5. Begin de dag met een virtueel samenzijn
    Welke naam je er aan geeft is niet zo belangrijk maar als je hele team of een groot deel daarvan remote werkt, is het een goed idee om de dag te beginnen met een korte online meeting of virtuel stand-up. Om elkaar even te zien en te spreken. Dit vervangt het traditionele koffiemomentje in de ochtend en versterkt het teamgevoel.
  6. Laat nieuwe werknemers op kantoor beginnen
    Met name voor nieuwe werknemers is het enorm belangrijk om de eerste weken meer op kantoor te zijn. Het geeft je als manager de mogelijkheid om meer tijd door te brengen met deze nieuwe collega en ze voor te stellen en te laten wennen aan de andere teamleden.
  7. Blijf bouwen aan een team
    Deze klinkt nogal voor de hand liggend maar juist in deze tijd is het belangrijk tijd vrij te maken voor off sites en teambuidling activiteiten waar het hele team fysiek bij elkaar komt. Op deze manier krijgen teamleden de kans om elkaar te leren kennen en een team te vormen. Uiteraard is dit wat lastiger als werknemers aan de andere kant van de wereld wonen. Toch is het zeker de moeite waard om de mogelijkheden te onderzoeken om bijvoorbeeld eens of een aantal keer per jaar echt fysiek samen te komen.
  8. Geef zelf het goede voorbeeld
    Doe je als manager niet voor als een of ander esuperhero. Ook jij bent gewoon een mens van vlees en bloed, hebt een gezin, kinderen en soms gewoon een rotdag. Maak daar geen geheim van en laat zien dat jij daar mee om kunt gaan, soms even niet beschikbaar bent en dat dit ook prima is voor je teamleden.
  9. Blijf coachen
    Het is bij remote werken extra belangrijk dat je je teamleden blijft coachen. Dat is namelijk een van de eerste dingen is die er bij inschieten als je niet zo vaak met elkaar op kantoor bent. Zorg er dus voor dat je vaste coachingsmomenten blijft inplannen. Deze zijn essentieel voor het gevoel van betrokkenheid van je teamleden. Je wilt je teamleden oprecht het gevoel blijven geven dat je betrokken bent bij hun ontwikkeling en dat er nog steeds voldoende mogelijkheden liggen om door te groeien. Doe je dit niet, dan loop je een verhoogde kans dat ze hun heil elders zullen zoeken.

Nextens helpt financieel managers nog succesvoller te zijn

Nextens doet er iedere dag alles aan om financieel en fiscaal managers, controllers en CFO’s te helpen hun dagelijkse werkzaamheden beter, sneller en efficiënter uit te kunnen voeren. Zodat zij hun bedrijven kunnen helpen nog succesvoller te zijn. Dit doen we met tips, handige content, software en natuurlijk onze fiscale toolkit. Deze omvat de meest uitgebreide fiscale kennisbank van Nederland, talloze handige stappenplannen, rekentools en templates. Wil je weten hoe ook jij meer grip kunt krijgen op fiscale vraagstukken met de toolkit van Nextens? Meld je dan aan voor ons webinar ‘De fiscale toolkit in actie’. Of maak een afspraak met een van onze experts.

Zoek je ook meer controle op fiscale vraagstukken?

Schrijf je in voor het webinar
Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

1+1=3 op schoolbord

Blog

4 mrt 2025

3 Min

10 veelgemaakte fouten bij aangifte Inkomstenbelasting

We kunnen weer aangifte Inkomstenbelasting doen. Om er voor te zorgen dat je zo min mogelijk fouten maakt, hebben we ...    >

Lees meer

Vrouw doet met veel plezier aangifte inkomestebelasting

Blog

25 feb 2025

6 Min

Tips aangifte inkomstenbelasting 2024

Vanaf 1 maart kun je weer aangifte inkomstenbelasting 2024 doen. Ook dit jaar hebben we een lijst met de belangrijkste ...    >

Lees meer

Cover van de eerste editie Blik op Fiscaliteit van 2025

Blog

6 feb 2025

2 Min

Eerste Blik op Fiscaliteit van 2025 nu gratis te downloaden!

De eerste editie van Blik op Fiscaliteit uit 2025 is nu gratis te downloaden. Met interviews, artikelen en trends over ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.