
De Tweede Kamer beet maandag het spits af met de bespreking van het Belastingplan 2026. Het debat draaide vooral om box 3 en de fiscale behandeling van private-equitymanagers. Uit de besprekingen blijkt brede kritiek op de lastenverzwaring voor vermogen. Ook klinkt er roep om uitstel van de hogere heffing op lucratief belang. Woensdag reageert demissionair staatssecretaris Heijnen. Het stemmen volgt daarna.
Belastingplan 2026: kern van het pakket
Het pakket is de jaarlijkse update van de belastingwetten. Het moet in 2026 circa honderden miljarden euro’s aan opbrengst ondersteunen en bevat maatregelen voor inkomen, vermogen en diverse specifieke heffingen. De plannen zijn op 16 september 2025 aangeboden en worden nu behandeld.
Lucratief belang: roep om uitstel
De vorige Kamer besloot tot een hogere belasting op winsten van private-equitymanagers met een lucratief belang. Het tarief zou stijgen van de huidige bandbreedte in box 2 naar een hoger niveau. De nieuwe Kamer vreest echter uitvoeringsproblemen bij de Belastingdienst en ongewenste effecten voor start-ups en scale-ups met medewerkersparticipaties. Daarom tekent zich steun af voor uitstel, mogelijk tot 2028, wanneer de Wet werkelijk rendement voor box 3 moet ingaan. Dat uitstel kost naar raming circa €90 miljoen.
Box 3: lager heffingsvrij vermogen en hoger forfait
Het kabinet stelt voor om het heffingsvrije vermogen in 2026 te verlagen naar €51.396 per persoon (verdubbeld voor fiscale partners). Tegelijk stijgt het veronderstelde rendement. Deze ingreep moet de begroting sluiten na uitstel van de nieuwe box-3-wet. In de Kamer bestaat van links tot rechts weerstand tegen de verlaging van het heffingsvrije vermogen per 1 januari 2026. Over een alternatief is alleen nog geen meerderheid.
Wat ligt er politiek op tafel?
Verschillende partijen willen de verlaging van het heffingsvrij vermogen terugdraaien. Dat kost naar schatting enkele honderden miljoenen. Opties om dat te dekken lopen uiteen. Denk aan zwaardere lasten voor hogere inkomens in box 1, een hoger tarief in box 3, of wijzigingen in erf- en schenkbelasting. Vooralsnog ontbreekt consensus. Blijft een meerderheid uit, dan blijft het kabinetsvoorstel staan.
Pseudo-eindheffing fossiele leaseauto’s
Daarnaast is er veel aandacht voor de zogeheten pseudo-eindheffing voor werkgevers die een fossiele leaseauto aanbieden. De regeling moet elektrificatie stimuleren, maar roept zorgen op over lasten en mogelijke verschuiving naar onbelaste kilometervergoedingen. Een amendement van BBB (o.a. Vermeer) wil de pseudo-eindheffing schrappen en tegelijk de mrb voor onder meer kampeerauto’s verlagen. De steun daarvoor moet nog blijken.
BBB-accenten en Eerste Kamer
De BBB benoemt breder gewenste aanpassingen, zoals het behouden van de oldtimerregeling en afschaffing van de nationale CO₂-heffing. In de Tweede Kamer zijn de verhoudingen nog in beweging. In de Eerste Kamer kunnen de dertien BBB-zetels bij de uiteindelijke behandeling zwaar meewegen. Het vervolg van het wetgevingsoverleg staat voor deze week op de agenda.
Conclusie: geen breed gedragen alternatief
De Kamer toont brede kritiek op de lastenverzwaring in box 3 en zet in op uitstel van de hogere heffing op lucratief belang. Tegelijk ligt er nog geen breed gedragen alternatief. De pseudo-eindheffing voor fossiele leaseauto’s zorgt voor extra spanning. Het is nu aan het demissionair kabinet om op de vragen te reageren. Daarna valt de beslissing bij de stemmingen.
Heb jij vragen over box 3 of lucratief belang?



