
Het Europees Parlement heeft het voorlopige Omnibus-akkoord goedgekeurd. Daarmee worden de regels voor duurzaamheidsrapportage (CSRD) en due diligence (CSDDD/CS3D) aangepast. De drempels gaan omhoog en enkele verplichtingen vervallen. Voor Europa moet dit administratieve lasten verlagen en het concurrentievermogen versterken. De Raad moet nog formeel instemmen. Publicatie in het Publicatieblad volgt daarna, met inwerkingtreding twintig dagen later.
Omnibus-akkoord in het kort
Het Parlement stemde met 428 voor, 218 tegen en 17 onthoudingen voor het akkoord. De aangepaste regels raken zowel EU-bedrijven als grote niet-EU-ondernemingen met substantiële EU-omzet. Het pakket maakt onderdeel uit van het bredere vereenvoudigingsprogramma Omnibus I. Dit heeft als doel minder overlap, heldere definities en minder ‘trickle-down’ richting kleinere bedrijven.
CSRD: hogere drempels, eenvoudiger rapporteren
Voortaan rapporteren alleen ondernemingen met gemiddeld meer dan 1.000 werknemers en een jaaromzet boven €450 miljoen. Voor niet-EU-bedrijven geldt de drempel op EU-netto-omzet. Sectorspecifieke standaarden worden vrijwillig. De Europese Commissie bouwt een digitaal portaal met sjablonen en toelichting voor nationale en EU-rapportageplichten. Kleine leveranciers hoeven niet meer te leveren dan de vrijwillige standaarden vragen.
CSDDD: focus op zeer grote ondernemingen
De due-diligenceplicht gaat gelden voor ondernemingen met meer dan 5.000 werknemers en een omzet boven €1,5 miljard. Transitieplannen vervallen. Lidstaten handhaven nationaal en kunnen boetes opleggen tot 3% van de wereldwijde netto-omzet. De toepassing loopt gefaseerd en geldt voor alle betrokken bedrijven uiterlijk per 26 juli 2029.
Tijdpad en volgende stappen
Na de plenaire stemming volgt nog de formele goedkeuring door de Raad. De richtlijnen treden in werking twintig dagen na publicatie in het Publicatieblad. Voor CSDDD is de uiterste toepassingsdatum 26 juli 2029 opgenomen; diverse tussenstappen blijven van kracht in de gefaseerde aanpak.
Reductie regeldruk vs. maatschappelijke zorgen
Voorstanders spreken over “historische kostenbesparingen” en minder bureaucratie. Dat standpunt is onder meer door rapporteur Jörgen Warborn verwoord in de toelichting op de stemming. Tegelijkertijd plaatsen maatschappelijke organisaties kanttekeningen. Oxfam noemt Omnibus I een “dereguleringspakket” dat bescherming van mensen en milieu verzwakt en voor verwarring kan zorgen. Deze reactie illustreert het debat, zonder dat hier een inhoudelijk oordeel wordt gegeven.
Wat betekent dit voor NL-praktijk en mkb-ketens?
Door de hogere drempels valt een kleiner aantal ondernemingen direct onder CSRD en CSDDD. Toch blijven keteneffecten bestaan. De EU wil voorkomen dat verplichtingen automatisch doorschuiven naar kleinere leveranciers. Mede daarom is sectorspecifieke rapportage vrijwillig gemaakt en geldt een begrenzing op informatie-opvraging bij partners met minder dan 5.000 werknemers. In dat kader is het aangekondigde EU-portaal relevant voor toegankelijke naleving en voorspelbare informatieverzoeken.
Conclusie: opluchting en zorg
Met het Omnibus-akkoord kiest de EU voor vereenvoudiging en hogere drempels bij duurzaamheidsregels. De formele afronding volgt met de Raadsinstemming en publicatie. Daarna loopt de implementatie door tot 2029. In het publieke debat klinkt zowel opluchting over minder lasten als zorg over de waarborgen voor mens en milieu.
Wil je meer weten over de Omnibus-verordening?



