• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Opgaaf Werkelijk Rendement
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Fiscale AI assistent
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Belastingalmanakken
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Economie en politiek Autobranche pleit voor kilometerheffing

Nieuws

Economie en politiek, Inkomen en vermogen

Autobranche pleit voor kilometerheffing

Bron: Volkskrant19 nov 20181 min Leestijd

Automobilisten moeten een prijs per kilometer gaan betalen op basis van de CO2-uitstoot van hun auto, daarvoor pleit de RAI Vereniging, belangenorganisatie van de autobranche. De klimaatdoelen van het kabinet kunnen alleen worden behaald als voor het wegverkeer een vorm van kilometerbeprijzing wordt ingevoerd. Mensen laten betalen naar gebruik vergt dat het autobelastingstelsel wordt omgegooid, maar kost de schatkist het minst. Dat stelt de belangenclub in het rapport ‘Eerlijk Betalen voor Mobiliteit’, schrijft de Volkskrant.

Klimaatdoelstelling anders onhaalbaar

RAI Vereniging heeft adviesbureau Revnext laten uitzoeken wat de elektrificatie van personenauto’s voor gevolgen heeft voor de schatkist en welk fiscaal beleid het meest effectief is om klimaatdoelstellingen te bereiken. Het adviesbureau stelt dat het bestaande fiscale stimuleringsbeleid voor elektrische auto’s er niet toe leidt dat de klimaatdoelstelling voor 2030 wordt gehaald.

Onbespreekbaar voor kabinet

Voor het kabinet is de invoering van rekeningrijden onbespreekbaar. Wel wordt er op zijn vroegst in 2023 een vorm van kilometerbeprijzing voor vrachtverkeer ingevoerd. Revnext stelt dat als het kabinet dit stelsel niet wijzigt en doorgaat met de huidige subsidies voor elektrische auto’s, de schatkist tot 2030 zo’n 10,7 miljard aan belastingen verliest. Invoering van een kilometerprijs met variabele heffing kost de schatkist 2,8 miljard euro.

Altijd op de hoogte blijven?

Ontvang gratis fiscaal nieuws in uw mailbox

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Fiscale AI assistent – Tex
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Fiscale AI assistent – Tex
  • Jaarrekening
  • Nextens Grip
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.