THEMA

‘STIJGING BPM ONDERMIJNT STREVEN NAAR DUURZAME MOBILITEIT’

De gemiddelde aanschafbelasting op een nieuwe benzineauto is tussen 2012 en 2018 met 56,4 procent gestegen (van 2.967 euro naar 4.643 euro). Voor een dieselauto steeg de BPM zelfs met 82,7 procent (van 4.857 euro naar 8.876 euro). Dat blijkt uit een analyse door RAI Vereniging.

‘BPM op termijn onhoudbaar’

De stijging staat volgens de vereniging haaks op de belofte van het kabinet om de BPM deels af te bouwen. “De BPM ondermijnt ons streven naar duurzame, veilige en betaalbare mobiliteit en is op termijn onhoudbaar. Mede door de alsmaar stijgende BPM op nieuwe auto’s, kiezen autokopers in Nederland massaal voor een gebruikte auto uit het binnen- of buitenland. Dit ondanks de afspraken om de BPM tot 2021 met zo’n 15 procent af te bouwen.”

Leeftijd wagenpark stijgt

De belastingdruk op nieuwe auto’s heeft grote gevolgen voor de luchtkwaliteit en het terugdringen van CO2. “We hebben onze mond vol over vermindering van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen door personenauto’s, maar ondertussen houden we de hiervoor noodzakelijke technologische vooruitgang tegen door de belasting op nieuwe auto’s te verhogen.” Tussen 2000 en 2017 is de gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark gestegen van 7,3 jaar naar 10,5 jaar.

CO2-uitstoot oudere auto’s hoger

Afgelopen jaar werden voor het tweede jaar op rij meer dan tweehonderdduizend gebruikte auto’s uit het buitenland geïmporteerd. Ruim een derde daarvan is hooguit twee jaar oud en volgens de vereniging voor een belangrijk deel substituut voor nieuwe auto’s in Nederland. De CO2-uitstoot van deze groep geïmporteerde auto’s lag gemiddeld 14 gram hoger dan de gemiddelde CO2-uitstoot van alle in 2018 in Nederland verkochte nieuwe auto’s. De bij import vereiste BPM-aangifte kost de overheid bovendien handenvol geld en is fraudegevoelig.

Wijziging autobelastingstelsel

RAI Vereniging wil dat het Klimaatakkoord aangegrepen wordt om het autobelastingstelsel te wijzigen. Zij wil naar een systeem van betalen naar gebruik, waarbij zowel de BPM als de MRB worden afgebouwd en omgezet naar een kilometerprijs. Dit kan een grote CO2-besparing opleveren, de overheidsinkomsten op peil houden en de doorstroming verbeteren. Hiermee maken we het verkeer ook nog eens veiliger en komt een einde aan de jarenlange verstoring van de Nederlandse automarkt, aldus de vereniging.

  • Vond u dit bericht waardevol?
Share this post