THEMA

TIJD IS RIJP VOOR HERVORMING VAN AUTOBELASTINGEN

De autobelastingen moeten anders worden ingericht. De grenzen van het huidige systeem zijn bereikt. De autobranche vreest nieuwe belastingen nu de Door de opkomst van de elektrische auto vallen traditionele inkomsten weg. Nieuwe auto's zijn haast onbetaalbaar door te hoge aanschafbelasting. Dat stelt Bovag-voorzitter Han ten Broeke tegenover het FD.

De rekening

Hij is sinds maart de nieuwe voorman van de branchevereniging voor autohandelaren en garagehouders. De ingezakte verkoop van nieuwe auto's vanwege de coronacrisis, zal dat de overheid naar verwachting €700 miljoen aan gemiste inkomsten kosten dit jaar. Naast die inkomsten uit de bpm leveren de accijnzen op benzine, diesel en lpg ook €1,7 miljard minder op. Onder andere doordat veel mensen thuiswerken.

De autobranche is bang dat de autobezitter voor de rekening op zal draaien. Nieuwe belastingen zouden het inkomstenverlies kunnen compenseren. 'Die angsten zijn niet irreëel', aldus Ten Broeke. Als voorbeeld noemt de voorman de nieuwe meetmethode bij de bpm-bepaling. Die zou budgetneutraal moeten zijn maar ondertussen is er volgens de branche €600 mln extra in de schatkist gevloeid, dat schrijft het FD.

Piept en kraakt

Het kabinet gaat ook nog eens het moment van bpm-heffing naar voren halen. Namelijk naar het moment van inschrijving in het kentekenregister. Dit moet leiden tot een eerlijker speelveld tussen de binnenlandse handel en de parallelimport. Volgens Bovag zou dat auto's €1000 tot €2000 duurder kunnen maken.

De nieuwe voorzitter erkent dat grote fiscale stelselwijzigingen lastig zijn om door te voeren, maar de tijd is er rijp voor. 'Je ziet aan alle kanten dat de fiscale behandeling van auto's piept en kraakt. We zijn nu aan de grenzen gekomen van wat acceptabel is voor de bezitter, de verkoper en de schatkist.'

Elektrisch rijden

Volgens Ten Broeke is het beleid van het kabinet in strijd met de doelstellingen. 'In 2030 zouden nieuwe auto's alleen nog maar elektrisch mogen zijn. Maar als er dankzij een nieuwe subsidieregeling een run is op elektrische auto's, gaat opeens het loket dicht'. Daarmee doelt hij op het kabinetsbesluit om het doorschuiven van nieuwe aanvragen niet meer te accepteren.

Bovag wil zich daarom hard gaan maken voor een verschuiving van belasting. In plaats van belasting op auto-aanschaf en autobezit zou autogebruik moeten worden belast. Ook elektrisch rijden zou eventueel meer moeten worden belast. Momenteel betaald een koper van een elektrische auto geen bpm. Motorijtuigenbelasting hoeft ook niet te worden betaald.

Eerlijker en duurzamer stelsel

Dat kan veranderen met de invoering van een kilometerheffing, een spitsheffing of een regioheffing. Ten Broeke spreekt geen voorkeur uit. 'Als het maar een fair systeem wordt en uitlegbaar.' Juist de partij waar hij jarenlang Kamerlid voor was, de VVD ligt dwars bij de invoering van rekeningrijden.

Rutte is ook tegen nieuwe belastingen. 'Daarin steun ik hem van harte. Maar er zal iets moeten gebeuren. In die zin is Bovag een bondgenoot. Wij willen geen nieuwe belastingen erbij, maar een eerlijker en duurzamer stelsel.'

Consumentenvertrouwen

De autodealers hebben het zwaar door de pandemie. De verkoop van nieuwe auto's is met een kwart gedaald. Dankzij de NOW-regeling redden veel ondernemers het nog. Maar er komt een moment dat er bedrijven gaan omvallen. 'De eerste golf van liquiditeitsproblemen moet nog komen. Die problemen gaan we in het vierde kwartaal wel zien.'

Daarom zou het helpen als de overheid maatregelen zou nemen om het consumentenvertrouwen op peil te houden, aldus de Bovag-voorman. 'Dat is straks de ultieme maatstaf bij het economisch herstel. Het helpt dan niet om onzekerheid te creëren, zoals nu rond de aanschafsubsidie voor elektrische auto's.'

Altijd op de hoogte blijven?


Ontvang gratis fiscaal nieuws in uw mailbox
  • Vond u dit bericht waardevol?
Share this post