THEMA

8 VRAGEN OVER HET NIEUWE BTW-ID BEANTWOORD

In oktober 2019 ontvingen bijna 1.3 miljoen eenmanszaken een nieuw btw-identificatienummer. In dat nummer is het burgerservicenummer (BSN) niet meer verwerkt. Het btw-id is nu alleen nog naar het bedrijf te herleiden. Zo is de privacy van ondernemers beter gewaarborgd, dat schrijft de Belastingdienst.

Het nieuwe btw-id is een persoonlijk, uniek nummer en bestaat net als nu uit: NL – 9 cijfers – B – 2 cijfers. Het verschil is dat de 9 cijfers niet langer gerelateerd zijn aan het BSN en het controlenummer na de B een willekeurig getal is. In dit artikel beantwoorden we … vragen over dit nieuwe btw-nummer.

1.      Vanaf wanneer moet het nieuwe btw-id worden gebruikt?

Het btw-id moeten ondernemers vanaf 1 januari 2020 op facturen, website en in het contact met klanten en leveranciers gebruiken. Ook de aanpassing van het nummer in bepaalde software is nodig, evenals in de software van uw klant. Dit geldt echter niet voor Nextens, zie ook vraag 8.

2.      Blijf je het huidige btw-nummer ook gebruiken?

Ja. Het huidige BSN-gerelateerde omzetbelastingnummer (ob-nummer) blijft u gebruiken voor contact met de Belastingdienst rond de afhandeling van de omzetbelasting. Het ob-nummer is terug te zien op het portaal waar de btw-aangifte wordt gedaan. En het staat bovendien nog in brieven over de omzetbelasting die u of uw klant van de Belastingdienst ontvangt.

3.      Waarvoor dient het btw-id?

Het btw-id identificeert uw klant als btw-plichtig ondernemer. Het geeft aan dat er btw in rekening gebracht mag worden. Ook gebruiken klanten het btw-id om met de EU-zoekmachine VIES na te gaan of een bedrijf ingeschreven is voor handelstransacties met bedrijven in andere EU-landen. Het huidige btw-id staat vanaf 1 januari 2020 niet meer in VIES. De onderneming is vanaf die datum onder het nieuwe btw-id te vinden. Voor de Belastingdienst is de historische data wel zichtbaar in VIES.

Leveranciers gebruiken het btw-id van uw klant in hun administratie om er zeker van te zijn dat uw klant een btw-plichtige ondernemer is. Leveranciers kunnen het btw-id bijvoorbeeld gebruiken om btw aan hem te verleggen.

4.      Hoe zit het met facturen in 2020 voor prestaties in 2019?

Als uw klant als eenmanszaak intracommunautair inkoopt en verwerft, dan moet vanaf 1 januari 2020 de buitenlandse leverancier het btw-id van uw klant op zijn factuur vermelden. Krijgt uw klant in 2020 een factuur voor prestaties die de EU-leverancier al in 2019 heeft verricht? En staat op deze factuur toch het ob-nummer? Dan hoeft uw klant de leverancier niet te vragen om een factuur met het nieuwe btw-id.

5.      Geldt het nieuwe btw-id ook voor MOSS?

Ook in de regeling Mini One Stop Shop (MOSS) moet uw klant vanaf 1 januari 2020 het btw-id gebruiken. Hierover krijgt uw klant nog 2 brieven. Eind november ontvangt hij een afmeldingsbrief en begin december een aanmeldingsbrief. Dit betekent echter niet dat uw klant af- en later weer aangemeld is voor de MOSS-regeling. Uw klant krijgt deze brieven, omdat de Belastingdienst het btw-id voor de MOSS aanpast.

6.      Is het btw-id ook nodig voor de aankoop zonnepanelen?

Heeft uw klant tijdens de aankoop van zonnepanelen een btw-nummer ontvangen? En aangifte gedaan, omdat hij de btw ontvangt? Het nieuwe btw-id is dan niet nodig, omdat uw klant niet factureert en geen aangifte omzetbelasting meer doet. Als u het btw-id in de toekomst wel nodig heeft, omdat uw klant btw-belaste leveringen of diensten gaat verrichten, dan kan er contact opgenomen worden met de fiscus.

7.      Mijn klant zit in de KOR maar heeft wel een btw-id ontvangen, hoe zit dat?

Ondernemers die vrijgesteld zijn van btw of gebruikmaken van de nieuwe KOR hebben in het verleden een btw-nummer ontvangen. Dat is de reden dat zij nu ook dit nieuwe btw-id ontvangen. Zij hoeven hier niets mee te doen, behalve de brief met het btw-id goed bewaren, mochten zij dit in de toekomst nodig hebben.

8.      Moet ik nog wat aanpassen in Nextens?

Nee. Voor het contact met de Belastingdienst, zoals het verzenden van aangiften btw of opgaven ICP moet de ondernemer zijn bestaande omzetbelastingnummer blijven gebruiken. Daarom heeft de wijziging geen invloed op de gegevens die door Nextens worden gebruikt om te verzenden.

Altijd op de hoogte blijven?


Ontvang gratis fiscaal nieuws in uw mailbox
  • Vond u dit bericht waardevol?
Share this post