THEMA

EXTRA BELASTING OP VLIEGEN VIA KEROSINEHEFFING

Staatssecretaris van Financiën Menno Snel sprak gisteren zijn voornemen uit andere Europese lidstaten over te halen om ook vliegtuigmaatsschappijen accijns te laten betalen op kerosine. Zo wil Snel een gelijk speelveld creëren. Vandaag gaat de internationale conferentie over CO2 beprijzing en het belasten van het vliegverkeer van start in Madurodam.

Onbalans & klimaatschade

Met het voorstel moet de onbalans worden hersteld tussen tot nu toe belastingvrije kerosine en gewone benzine en lpg voor auto's. De prijs van brandstof voor auto's is voor ongeveer tweederde accijns en btw. En dat is natuurlijk raar, zei Snel gisteren tegenover NOS.

Naast de onbalans moet het voorstel ook de klimaatschade van luchtverkeer bestrijden. Dat vliegtuigbrandstof is nog steeds onbelast vanwege een internationaal verdrag uit 1944. Die afspraak moet volgens Snel te omzeilen zijn via bilaterale afspraken met andere Europese lidstaten. Vooralsnog lijkt er weinig steun te zijn voor de plannen binnen Europa, schrijft het FD.

Kosten dekken

De kerosine taks komt bovenop de eerder voorgestelde ticket-taks van €7 per passagier. Deze vliegtaks zal de schatkist al €200 mln opleveren.

Die belastingverzwaring is niet bedoeld om consumenten te ontmoedigen met het vliegtuig te reizen maar om de maatschappelijke kosten te dekken van de vervuiling. Denk bijvoorbeeld aan fijnstof, CO₂-uitstoot en geluidsoverlast aldus Snel. In de praktijk zou dit moeten leiden tot een stijging van de ticketprijzen van zo'n 10%.

  • Vond u dit bericht waardevol?
Share this post