• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Producten
    • Aangiftesoftware
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Alle producten
    • Modules
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Opgaaf Werkelijk Rendement
      • SBR bankaanlevering
      • Nextens Koppelingen
      • Alle producten
  • Kennisproducten
    • Menu-item
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Fiscale kennisbank – Naslag
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Veiligheid
      • Klantverhalen
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Autobelastingen, vrachtwagenheffing en vliegbelasting veranderen in 2027

Blog

Economie en politiek, Fiscale kennis

Autobelastingen, vrachtwagenheffing en vliegbelasting veranderen in 2027

Rene Offermans en Team Nextens05 okt 20263 min Leestijd

Het Belastingplan 2027 bevat verschillende wijzigingen voor mobiliteit en vervoer. Zo eindigt een tijdelijke verlaging van de motorrijtuigenbelasting, wordt de vrachtwagenheffing tijdelijk verlaagd en verandert de vliegbelasting. Ook de belasting op leidingwater gaat omhoog. De maatregelen verschillen sterk in aard en doelgroep.

Tijdelijke verlaging motorrijtuigenbelasting eindigt

Voor bestelauto’s van ondernemers is de motorrijtuigenbelasting van 1 juli tot en met 31 december 2026 gehalveerd. Voor vrachtauto’s geldt in dezelfde periode op basis van een beleidsbesluit een nihiltarief. Een wetswijziging geeft deze tijdelijke maatregelen met terugwerkende kracht een wettelijke basis.

Vanaf 1 januari 2027 keert het reguliere stelsel terug. De tijdelijke tegemoetkoming eindigt daarmee aan het einde van 2026.

Kilometerheffing voor vrachtwagens

Sinds 1 juli 2026 geldt een kilometerheffing voor binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens met een gewicht van meer dan 3,5 ton. De heffing geldt voor het gebruik van Nederlandse autosnelwegen en bepaalde provinciale en gemeentelijke wegen. Hoeveel een vrachtwagen per kilometer betaalt, hangt af van onder meer het voertuiggewicht en de milieu-impact.

Het Belastingplan 2027 stelt voor deze heffing voor een beperkte periode te verlagen. Van 1 september 2026 tot en met 31 december 2026 gaat het volgens het voorstel om een verlaging van 22,3 procent. Het betreft daarmee een tijdelijke aanpassing binnen een heffing die pas enkele maanden eerder is ingevoerd.

Vliegbelasting wordt afhankelijk van afstand

Ook de vliegbelasting verandert. Vanaf 2027 maakt Nederland de hoogte van de belasting afhankelijk van de afstand van de vlucht. Daarmee verdwijnt het huidige vaste tarief. Binnen dat nieuwe systeem wordt het eerder geplande hoogste tarief voor verre vluchten aangepast.

Dat hoogste tarief zou € 74,86 per passagier bedragen. Het Belastingplan 2027 verlaagt dit voorgestelde bedrag naar € 59,43 per passagier.

Vluchtplan kan eindbestemming aantonen

Het voorstel bevat daarnaast een technische aanpassing voor situaties waarin de eindbestemming van een passagier niet uit een vervoersovereenkomst blijkt. Onder de bestaande regels zou in zo’n geval automatisch het hoogste tarief van de vliegbelasting gelden. Dat kan bijvoorbeeld spelen bij privéjets.

Om dit ongewenste gevolg te voorkomen, kan de eindbestemming voortaan ook worden vastgesteld aan de hand van het vluchtplan wanneer geen vervoersovereenkomst beschikbaar is. Daarmee wordt voorkomen dat het hoogste tarief uitsluitend wordt toegepast omdat de eindbestemming niet via de gebruikelijke overeenkomst kan worden vastgesteld.

Belasting op leidingwater omhoog

Naast de maatregelen voor vervoer wordt ook de belasting op leidingwater verhoogd. Vanaf 2027 stijgt het tarief met € 0,10 per kubieke meter. Het huidige tarief van € 0,437 per kubieke meter wordt daarmee € 0,537.

Ook elders veranderen regels voor automobiliteit

De maatregelen staan niet los van andere fiscale veranderingen rondom mobiliteit. Binnen de inkomstenbelasting wordt bijvoorbeeld de youngtimerregeling aangepast. In de loonbelasting komt daarnaast een pseudo-eindheffing voor fossiele personenauto’s die werkgevers mede voor privégebruik aan werknemers ter beschikking stellen. Ook de onbelaste kilometervergoeding voor zakelijke reizen en woon-werkverkeer stijgt.

Wie de fiscale gevolgen rond mobiliteit in samenhang wil bekijken, heeft daardoor met verschillende belastingsoorten te maken.

In ons uitgebreide document over de fiscale wijzigingen van 2027 vind je de belangrijkste veranderingen bij elkaar. Download het volledige document voor een compleet overzicht van de fiscale plannen.

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Software producten
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Dividendbelasting
  • Jaarrekening
  • Digitaal Bezwaar
  • Opgaaf Werkelijk Rendement
  • Koppelingen

  • Kennisproducten
  • Fiscale AI assistent – Tex
  • Belasting Almanakken
  • Vaktijdschriften
  • Fiscale kennisbank – Naslag
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Over ons
  • Over Nextens
  • Werken bij Nextens
  • Veiligheid
  • Klantverhalen
  • Verschijningsdata
  • Status
  • Contact
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2026 LexisNexis Risk Solutions.