• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Blogs 5 tips: prioriteren voor Belastingadviseurs

Artikel

Fiscale vak, Onderneming

5 tips: prioriteren voor Belastingadviseurs

Nancy van Bemmel31 jul 20193 min Leestijd

U heeft het druk als belastingadviseur en wordt met regelmaat overspoeld met taken. De realiteit is dat er steeds meer wordt gevraagd in het werk: meer taken, sneller opleveren en meer eisen aan de kwaliteit. Welke klant heeft voorrang? Welke taak is het belangrijkst? De focus vertroebelt. Hoe bepaalt u de juiste prioriteit voor deze taken? Wij geven 5 tips.

Dit artikel gaat specifiek over prioriteren. Wilt u graag een volledig systeem implementeren om uw taken te ordenen?

Lees dan hier verder >>

1. Orden uw mailbox en taken

U kunt voor uzelf pas overzicht creëren en prioriteren als de bestaande taken/e-mails en binnenkomende taken goed geordend zijn. Maak daarom een aantal mappen aan in uw e-mailprogramma:

  • Actie: hierin komen alle taken te staan die in de huidige week gedaan moeten worden.
  • Wachten op: in deze map komen alle e-mails waarop u nog een reactie verwacht.
  • Misschien/ooit: plaats hier e-mails waar u wel iets mee moet, maar niet in de huidige week.
  • Archief: hierin komen alle e-mails die u wel wilt bewaren, maar waar geen actie meer aan verbonden zit.

Als uw mailbox opgeschoond en uw inbox leeg is (u heeft immers alle e-mails in een mapje gezet) dan kunt u kijken of u de taken in Outlook wilt laten staan, of dat u hiervoor software wilt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan Nozbe, Trello of OneNote.

2. 2-minutenregel

Voer alles, wat u binnen 2 minuten kunt doen, zo snel mogelijk uit. Duurt het langer dan 2 minuten? Zet het dan in uw actielijst.

3. Urgentie en belangrijkheid

Bepaal voor de grotere acties of het belangrijk en urgent is. Is dit niet het geval? Dan verplaatst u de actie naar de prullenbak of naar een mapje ‘misschien / ooit’.

Bij acties die belangrijk en/of urgent zijn, kunt u uzelf de vragen stellen: hoe belangrijk is de taak in vergelijking met andere taken? Welke consequenties zijn er wanneer u de taak uitstelt? Stopt u de werkzaamheden van iemand anders wanneer u de taak later uitvoert?

Wanneer u dit bepaald heeft, stelt u een prioriteitsniveau in voor de taak. Vaak worden er 2 tot 5 niveaus gebruikt. Hier kunt u zelf invulling aan geven. Zorg dat u de verschillende niveaus kunt sorteren op belangrijkheid en begin vervolgens bovenaan.

” Omdat we onze tijd besteden aan datgene wat op de tweede plaats staat,
worden de meeste doelen niet behaald ”

– Robert J. McKain

4. Niet alles heeft een vervaldatum nodig

Veel mensen geven een taak een vervaldatum of zetten het in hun agenda. Dit is alleen verstandig als de taak écht op die dag en die tijd gedaan moet worden. Als dit niet het geval is, kan het voor extra stress zorgen wanneer de taak niet op tijd afkomt. Ook kan het zo voorkomen dat u uzelf 35 taken heeft toegewezen op één dag. Een betere manier om dit te beheren, is door alleen vervaldatums te gebruiken voor taken die echt gedaan moeten worden of waar u aan herinnerd moet worden. Dit geldt ook voor uw agenda.

5. Delegeren

De taken die u voorgeschoteld krijgt, hoeft u mogelijk niet allemaal zelf uit te voeren. Bedenk ook eens: ben ik cruciaal voor deze actie of kan mijn collega dit overnemen?

Voor acties die u delegeert, is het een goed idee om deze bij te houden in het mapje ‘wachten op’. Op deze manier kunt u later controleren wat ermee gedaan is. Doorgaans controleert u de gedelegeerde taken slechts één keer per week.

Wilt u weten welke tools u bij het prioriteren kunnen helpen?

Lees hier verder >>

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Nieuws

2 feb 2023

3 Min

Steeds minder accountants door vergrijzing en afhakende studenten

Er is een groeiend tekort aan accountants door vergrijzing, toenemend controlewerk en een dalend aantal studenten. Grote kantoren, beroepsverenigingen, universiteiten ...    >

Lees meer

Nieuws

11 dec 2020

3 Min

Werkdruk en cultuur accountancysector onverbeterd

Jonge accountants hebben het nog steeds  zwaar. De hoge werkdruk beïnvloed het persoonlijke welzijn. De lange werktijden zorgen ervoor dat ...    >

Lees meer

Video

19 mei 2020

#6 Hoe maak je als accountant of belastingadviseur de slag naar ondernemerscoaching?

De meeste belasting- en accountantskantoren zijn zich er wel van bewust dat door de digitalisering en automatisering de dienstverlening verandert. ...    >

Speel af

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.