• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Nextens Naslag
      • Nextens Naslag International
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Nextens Tex
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Blogs Drie ingrediënten voor een toekomstbestendig accountantskantoor

Artikel

Fiscale vak, Onderneming

Drie ingrediënten voor een toekomstbestendig accountantskantoor

Nancy van Bemmel08 nov 20183 min Leestijd

“Boekhouden en administratie is iets dat computers straks veel beter, sneller en goedkoper kunnen doen. Wat jou te doen staat is te zorgen dat je jouw klant helpt zijn echte probleem op te lossen. Als je in staat bent om jouw ideale klant aan te spreken, zijn echte probleem te definiëren en daar een oplossing voor te bieden, dan ga je het redden in de toekomst. Als je dit niet kunt, dan overleef je het niet”, vertelt Femke Hogema op Exact Live.

Hogema is onder andere de schrijfster van het boek ‘De Winstadviseur’. Dit boek geeft een bruikbaar traject voor accountants- en belastingadvieskantoren die mee willen veranderen met de doorlopende digitalisering in het vakgebied en daarbij zoeken naar een nieuwe bedrijfsstrategie. In haar presentatie noemt ze de drie belangrijkste ingrediënten.

1.      Definieer je ideale klant

“Het probleem is dat wij als financials zeggen dat we iedereen kunnen helpen: de zzp’er, mkb’er én de buurvrouw. Ik heb slecht nieuws, maar ondernemers praten niet graag met ons op een netwerkbijeenkomst. Ook voelen zij zich niet tot ons verhaal aangetrokken, omdat we onze boodschap op iedereen richten. En als je daarnaast ook nog eens begint met: ik ben boekhouder, dan is de ondernemer snel weg.”

“Maar”, vervolgt Hogema. “Als jij weet aan te sluiten bij de ideale klant, dan wordt het een ander verhaal. Er is bijvoorbeeld een accountant die zich helemaal richt op sporters. Als ik een topsporter ben en ik komt deze accountant tegen, dan voel ik me direct aangesproken. Deze accountant snapt waar ik tegenaan loop. Dan maakt het ook opeens niet meer uit dat hij een stukje duurder is dan de accountant op de hoek.”

2.      Definieer zijn échte probleem

“Vervolgens moet je weten wat het échte probleem is van jouw ideale klant. Wij denken dat het probleem van de klant is dat hij niet kan boekhouden, dat hij geen zin heeft om te boekhouden, of dat hij onvoldoende verstand heeft van belastingen. Dat dacht ik ook altijd, maar ik kreeg geen klanten, omdat ondernemers zich niet voelde aangesproken door mijn boodschap. Totdat ik ontdekte wat zijn echte probleem was.”

“Het echte probleem van mijn klant was dat hij ’s nachts wakker lag, omdat hij niet wist of hij de belastingen kon betalen. Hij kon niet slapen, omdat hij bang was zijn facturen en personeel niet te kunnen betalen. Zijn probleem was dat zijn vrouw vroeg wanneer hij nu eens geld ging verdienen met zijn ‘hobby’.”

“Dus toen ik mijn ideale klant wees op dit probleem en een oplossing formuleerde, kreeg ik klanten. Dus kijk eens op je eigen website en hoe jij je voorstelt op netwerkbijeenkomsten. Zeg je: ik ben boekhouder en ik help jou focussen op je core business, doordat ik de administratie uit handen neem? Niets mis mee, maar voelt je klant zich dan echt aangesproken? Of zeg je, en dit is mijn suggestie: ik help ondernemers winst maken. Dikke kans dat de ondernemer dan wel met je wil praten.”

“En het interessante is: dat kun jij. Jij kunt de ondernemer helpen om winst te maken, want jij weet dat zijn kostprijs niet in verhouding staat tot zijn verkoopprijs. Dat heb je misschien wel eens tegen hem gezegd: ‘we moeten kijken naar je kostprijs’. Maar dan denkt de ondernemer: geen leuk woord, geen zin in, andere keer. Terwijl als je dezelfde ondernemer zou vragen: zullen we eens kijken hoe ik jou kan helpen meer geld te verdienen, zonder dat je er harder voor hoeft te werken? Dan wil hij wel naar je luisteren.”

3.      Definieer de échte oplossing

“Als je weet wie jouw ideale klant is en wat zijn echte probleem is, dan kun je zijn problemen benoemen en oplossen. De echte oplossing is namelijk niet de salarisadministratie verzorgen. De echte oplossing gaat een stapje verder en dat is dat je de klant helpt zijn personeel altijd op tijd te betalen. Dan kun je zeggen: ‘ho eens even, het kan niet mijn verantwoordelijkheid zijn dat het personeel betaald krijgt’. Dat is natuurlijk gedeeltelijk waar, maar als je ziet dat je klant moeite heeft om zijn personeel vakantiegeld uit te betalen, dan kun je wel samen dat probleem aanpakken. Dat gaat verder dan de salarisadministratie. Dan ga je meedenken over: kunnen we geld reserveren? Dan maak je een liquiditeitsprognose. Alleen niet in die woorden, want dat wil de klant niet horen.”

Lees hier het volledige stappenplan, zoals beschreven in het boek ‘De Winstadviseur’.

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Skyline van Den Haag met rijdende trein in de voorgrond

Nieuws

18 okt 2024

2 Min

Belastingplan 2025: bedrijven krijgen lastenverlichting, maar geen stabiel klimaat

Het nieuwe kabinet belooft het vestigingsklimaat voor bedrijven te verbeteren, maar in het eerste Belastingplan van 2025 blijft het vooral ...    >

Lees meer

Jonge werknemer werk remote

Nieuws

8 jul 2024

3 Min

Foute aannames bepalen debat over zzp’ers

Het debat over zelfstandigen wordt te vaak gevoerd op basis van verkeerde aannames, stelt NBBU-directeur Marco Bastian. Voor de behandeling ...    >

Lees meer

Nieuws

24 jan 2024

3 Min

Duurzaamheidsrapportage onvoldoende op mkb-agenda

Terwijl grote bedrijven druk bezig zijn met het vergaren van data om te voldoen aan de nieuwe Europese duurzaamheidsrapportage-eisen, blijven ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.