
De voorgenomen Box 3 lastenverzwaring voor 2026 gaat op het nippertje toch niet door. Dat besluit is goed nieuws voor spaarders en beleggers. Tegelijk stijgen wel de accijnzen op brandstof per 1 januari. Verder zijn er aanpassingen bij de vliegbelasting, leaseauto’s en de bijtelling voor elektrische auto’s.
Box 3 lastenverzwaring 2026 van tafel
De geplande verhoging van de Box 3-heffing vervalt. Het kabinet wilde het veronderstelde rendement verhogen met 1,78 procentpunt naar 7,78%. Ook zou het heffingsvrije vermogen dalen. Daarmee zou een gat in de begroting worden gevuld na uitstel van de nieuwe Box 3-wet tot 2028. De Tweede Kamer stemde echter in met een alternatief. Daarmee vervalt een lastenverzwaring van €2,55 mrd voor spaarders en beleggers.
Dekking via versnelde afbouw Wet Hillen
De dekking komt uit een snellere afbouw van de Wet Hillen. Die aftrek geldt voor huishoudens met geen of weinig hypotheekschuld. De afbouw eindigt nu in 2041, en niet in 2048. Een ruime Kamermeerderheid steunde dit voorstel. Zo blijft Box 3 voor 2026 ongemoeid, terwijl de begroting sluitend blijft via toekomstige woninggerelateerde lasten.
Brandstofaccijnzen toch omhoog
De korting op brandstofaccijnzen blijft niet volledig in stand. Per 1 januari stijgen de accijnzen beperkt. Benzine gaat met circa vijf cent per liter omhoog. Diesel stijgt met ongeveer drie cent, lpg met één cent. De opbrengst wordt ingezet voor beter openbaar vervoer. Daarmee wijkt de Kamer af van het eerdere plan om de korting nog een jaar te verlengen.
Differentiatie vliegbelasting en zwaardere heffing privéjets
Vanaf 2030 worden privévluchten met toestellen tot en met 19 zitplaatsen zwaarder belast. De maatregel moet circa €58 mln per jaar opleveren. Daarnaast differentieert de vliegbelasting verder naar afstand. Voor korte vluchten (tot 2000 km) blijft een lager tarief gelden. Middellange en lange afstanden krijgen hogere bedragen. Doel is een betere prikkel richting schonere keuzes en minder onnodige korte vluchten.
Pseudo-eindheffing voor niet-elektrische leaseauto’s
De Kamer stemde in met een extra heffing voor niet-elektrische leaseauto’s, de pseudo-eindheffing. Werkgevers die vanaf 2027 zulke auto’s ter beschikking stellen, betalen jaarlijks 12% van de cataloguswaarde. Alternatieven haalden geen meerderheid. De maatregel moet de elektrificatie van het wagenpark versnellen en structurele inkomsten borgen.
Bijtelling elektrische auto’s stapsgewijs omhoog
De bijtelling voor volledig elektrische auto’s loopt geleidelijk op. Niet meteen naar 22%, maar 18% in 2026, 20% in 2027 en 22% vanaf 2028. Dan is de bijtelling gelijk aan die van auto’s op fossiele brandstof. Deze fasering moet voorspelbaarheid bieden, terwijl de fiscale stimulans nog tijdelijk doorwerkt.
Private-equity en carried interest: verhoging uitgesteld
De verhoging van de belasting op privéwinsten van private-equitymanagers (carried interest) is uitgesteld met twee jaar. De Kamer wil dit vraagstuk betrekken bij de vernieuwing van Box 3 in 2028. Argumenten zijn het vestigingsklimaat, de impact op start- en scale-ups en uitvoeringsrisico’s bij de Belastingdienst. De discussie keert dus terug bij het nieuwe Box 3-stelsel.
Omvang van het pakket
In totaal is voor ruim €3,5 mrd aan het Belastingplan aangepast. De verschuivingen raken burgers, werkgevers en specifieke sectoren. 2026 wordt daarmee een jaar van gerichte bijstellingen in plaats van brede lastenverzwaring in Box 3.
Conclusie
De belangrijkste wijziging voor 2026: de Box 3 lastenverzwaring gaat niet door. In plaats daarvan verschuift de dekking naar de Wet Hillen. Daarnaast stijgen de brandstofaccijnzen beperkt, differentieert de vliegbelasting verder en komt er een pseudo-eindheffing voor niet-elektrische leaseauto’s. De bijtelling voor EV’s loopt stapsgewijs op. Het dossier rond private-equity schuift door tot de behandeling van het nieuwe Box 3-stelsel in 2028.
Heb jij ook nog vragen over box 3?



