
Het Europees Parlement heeft het Omnibus I-pakket nipt verworpen. Daarmee is de vereenvoudiging van CSRD en CSDDD voorlopig van tafel. De uitslag vergroot de onzekerheid over drempels, reikwijdte en timing. In dit artikel zetten we de kernpunten op een rij. Wat hield Omnibus I in, hoe verliep de stemming, welke wijzigingen stonden voorgesteld en hoe ziet het vervolg eruit? We focussen op de implicaties voor het Europese duurzaamheidskader, met speciale aandacht voor CSRD en CSDDD.
Omnibus I binnen het EU-duurzaamheidskader
Omnibus I maakte deel uit van de “vereenvoudigingsagenda” van de Europese Commissie. Met als doel deadministratieve lasten te verlagen en het concurrentievermogen te versterken. Het pakket bevatte voorstellen om regels aan te passen in CSRD, CSDDD, de EU-taxonomie en het CBAM-mechanisme. Hierdoor zou minder rapportagedruk en een strakkere afbakening van due diligence ontstaan.
De stemming
Het Parlement verwierp de onderhandelingspositie met 318 tegen 309 stemmen. Er waren 34 onthoudingen. De stemming was geheim. Dat legde breuklijnen bloot binnen de centristische coalitie die het Commissievoorstel droeg. Door de afwijzing gaat het dossier terug naar de betrokken commissies. Geplande triloogbesprekingen met Raad en Commissie schuiven daardoor op.
Wat stelde Omnibus I concreet voor?
Voor CSRD voorzag het pakket in hogere drempels. De personeelsgrens zou stijgen van 250 naar 1.000 werknemers. Daarbovenop kwam een omzetgrens van 450 miljoen euro. Een groot deel van de ondernemingen zou daardoor buiten de rapportagescope vallen.
Voor CSDDD bleef de grens van 1.000 werknemers staan. Wel verschoof de focus van due diligence naar directe zakenpartners. Ook kwamen er plafonds voor gegevensverzoeken richting kleinere leveranciers. De bedoeling was om ketenverplichtingen beter te doseren en de administratieve belasting te beperken.
Politieke verhoudingen en reacties
Centrumfracties zochten een compromis dat vereenvoudigde zonder het duurzaamheidskader te verzwakken. In de plenaire stemming brokkelde de steun echter af. Linkse fracties vreesden uitholling van het kader. Rechts vond de versoepelingen juist onvoldoende. Het resultaat werd door verschillende betrokkenen gelezen als signaal dat het Parlement scherper wil kijken naar de balans tussen lastenverlichting en ambitieniveau.
Procedure en tijdlijn
Na de afwijzing moet het Parlement een nieuwe positie bepalen. De verwachting is dat hierover opnieuw wordt gestemd in de plenaire vergadering in Brussel op 13 november 2025. Vooraf dienen leden amendementen in op het dossier. Pas na een aangenomen EP-positie kunnen trilogen met de Raad van de EU en de Europese Commissie starten. De Raad heeft zijn standpunt al op 23 juni vastgesteld. Instellingen mikten op afronding tegen eind 2025, maar de planning is nu minder zeker.
Gevolgen voor CSRD- en CSDDD-dossiers
Door het wegvallen van het mandaat blijft onduidelijk hoe hoog de uiteindelijke CSRD-drempels worden. Ook is de reikwijdte van CSDDD-onderzoek in de keten nog niet definitief. Organisaties ervaren hierdoor onzekerheid over rapportage-omvang, databehoefte en de mate van informatie die zij bij leveranciers kunnen of moeten uitvragen. De markt wacht op duidelijkheid uit het verdere wetgevingsproces. Tot die tijd lopen lopende voorbereidingen veelal door onder de bestaande kaders en nationale implementaties.
Conclusie
Omnibus I is voorlopig van tafel, maar het wetgevingsproces gaat door. De komende plenaire stemming en de daaropvolgende trilogen worden bepalend. Pas dan ontstaat zicht op de uiteindelijke drempels en de afbakening van due diligence. Voor CSRD en CSDDD blijft de kernboodschap op dit moment dat de regels in beweging zijn en de definitieve lijnen volgen uit de volgende politieke stappen.
Heb jij ook vragen over CSRD verplichtingen?



