
De Tweede Kamer heeft de laatste kans voor het reces aangegrepen om nog iets te veranderen aan de miljoenennota. Lagere inkomens krijgen naar verwachting €600 mln lastenverlichting, terwijl midden- en hogere inkomens een even grote lastenverzwaring tegemoetzien. Deze koers volgt uit de Algemene Financiële Beschouwingen (AFB) en een toezegging van de minister van Financiën. Wat betekent dit concreet?
Wijziging arbeidskorting
Tijdens de AFB is afgesproken dat het Belastingplan 2026 wordt aangepast. De directe aanleiding was de eerder voorgestelde wijziging van de arbeidskorting. Die zou ongunstig uitpakken voor een deel van de mensen met een loon onder het minimumloon. Het gaat in de praktijk om parttimers in de laagste loonschalen. De nieuwe inzet: €600 mln verlichting voor de laagstbetaalden, en een gelijke verhoging voor midden- en hogere inkomens.
Toezegging en timing
De huidige Kamer kan het Belastingplan 2026 formeel niet meer wijzigen. De nieuwe Kamer stemt daar pas over na de verkiezingen. Er is echter toch een politiek compromis bereikt. GroenLinks-PvdA en NSC dwongen namelijk een toezegging af van de minister om het plan te wijzigen. Eerder dreigden zij hun wensen te koppelen aan het laatste “btw-wetje” dat nog wel in stemming komt. Dat wetje moet voorkomen dat de btw op sport en cultuur omhooggaat. Uiteindelijk lieten de partijen die route los, nadat inhoudelijke afspraken waren gemaakt.
Verschuiving van lasten in 2026
De financiële verschuiving is helder. De laagste inkomens gaan er gezamenlijk €600 mln op vooruit. Midden- en hogere inkomens leveren dat bedrag in. Daarmee verschuift de belastingdruk binnen de inkomstenbelasting richting de hogere schijven en het brede midden. Het doel is het corrigeren van de eerdere arbeidskorting-aanpassing die juist aan de onderkant onbedoelde minnen veroorzaakte.
Hoe wordt dit gefinancierd?
Er ligt een driedelige mix voor het Belastingplan 2026:
- Een derde komt uit het opschuiven van de grens van een belastingschijf.
- Een derde uit een lichte verhoging van het laagste tarief.
- De rest wordt gevonden binnen de arbeidskorting zelf: veel mensen ontvangen straks iets minder van deze heffingskorting.
Hoe nu verder?
De Kamer gaat met reces tot na de verkiezingen. De daadwerkelijke besluitvorming volgt dus pas met de nieuwe Kamer. Tot die tijd blijven de contouren beleidsmatig. Voor de uitvoering is vooral relevant hoe de tariefstappen, schijfgrenzen en de aangepaste opbouw van de arbeidskorting precies worden vormgegeven in de wettekst en toelichting.
Heb jij vragen over arbeidskorting en inkomstenbelasting?

